Когато Amazon Studios искаше да снима фантастичния свят на викториански град, обхванат от расов конфликт между бежанци от измислена война и козеподобни слуги, то се обърна към Прага.
Именно там суровият Орландо Блум преминава през Carnival Row в търсене на ужасен убиец във фантастичния сериал от осем части. Приблизително по същото време също толкова суровият Хенри Кавил търсеше чудовища в полската провинция в сериала на Netflix „Вещерът“, а мрачният Даниел Брюл обикаляше улиците на Будапеща като герой в драмата на TNT The Alienist.
Източна Европа се бори за част от глобалните приходи от стрийминг, които се очаква да достигнат около 125 млрд. долара през 2025 г., сочи пазарно проучване на Grand View Research. След като изгради репутация на надеждна и по-евтина алтернатива за производство на филми, сега регионът е смятан за достъпен вариант за захранване на неутолимото търсене на съдържание за малкия екран.
„Индустрията определено се разраства и определено има голям обем от предстоящи проекти“ в региона, казва роденият в Чехия основател на базираната в Лос Анджелис компания Milk and Honey Pictures Томас Крейчи в интервю за Bloomberg в Прага. „Много по-евтино е да го правим тук, в центъра на Европа, вместо в САЩ“, допълва той.
През последните 30 години Прага и Будапеща се превръщат в ключови хъбове за индустрията, отчасти благодарение на предвидените от държавата облекчения за филмовите долари. Румъния въведе сходна мярка през 2018 г., Полша последва примера й миналата година, а българското правителство също започна да настоява за подобна мярка. Тези облекчения носят предимства отвъд парите, тъй като помагат на региона да се отличи от други нискотарифни локации с процъфтяваща филмова индустрия от Латинска Америка до Африка и Азия.
Козът на Полша, например, е разнообразната природа от балтийското крайбрежие до Карпатите. Унгария предлага много нови студиа и бърза администрация. Чехите имат голям набор от снимачни екипи и 1000-годишен град. И всички те разполагат с достойни за гордост традиции в киното от Анджей Вайда до Милош Форман и Ищван Сабо.
Рекордни приходи
Страните от Източна Европа се включват в засилващата се битка за стрийминг доларите и много услуги като тези на Netflix, Amazon.com и Walt Disney Co.Studios може да са склонни да се насочат към спестявания по производствената верига в опит да задминат конкурентите с желани права за адаптация, ярък дизайн и големи звезди като Блум, казват експерти и ръководители.
За страните от Източна Европа, които са по-евтини от западните страни и са еднакво лесно достъпни от САЩ, въздействието върху икономиката може да бъде значително.
Един от най-големите печеливши до този момент е Чехия. Страната регистрира исторически рекорд от 8,9 млрд. крони (393 млн. долара), вложени от индустрията миналата година, а 80 филма и сериала бяха включени в програма за стимули, сочат данни на Чешката филмова комисия.
Ако се включат и услуги като кетъринг и транспорт, компаниите в страната са привлекли 104 млрд. крони (4,6 млрд. долара) през 2018 г., равняващи се на 1,1% от брутния вътрешен продукт на Чехия, показва изследване на местното подразделение на счетоводната компания Deloitte.
Унгария съобщи, че общата сума на вложените пари за филмово производство в страната през 2018 г. е достигнала 364 млн. долара, като 85 на сто от средствата са дошли от чуждестранни компании. Не е ясно дали данните са получени по същата методология и дали включват съпътстващи услуги като тези в Чехия.
Холивуд зове
Във всеки случай Унгария напредва бързо с 84 чуждестранни проекта през 2018 г. спрямо 50 през 2016 г. Страната опитва да навакса изгубеното време, след като филмовата й индустрия замря за десет години след края на комунизма през 1989 г., казва филмовият комисар на Чехия Ксаба Каел.
През последните 20 години регионът се състезаваше да приеме предимно производството на големи холивудски филми като „Мисия невъзможна“ в Прага и „Марсианецът“ в Будапеща, които остават важен стълб за индустрията.
Но сега 80% от производството в Прага е за телевизията, казва Павлина Зипкова, ръководител на Чешката филмова комисия. Благодарение на десетилетния си опит в изграждането на филмови декори и пълни складове с костюми Прага е създадена за златната ера на телевизията, допълва тя.
„Имаме голяма традиция във филмовото производство и чешките снимачни екипи са невероятно способни“, казва Зипкова.
Но съществува безпокойство, че бумът няма да е дълготраен. Една от заплахите е неизбежно заливане със съдържание, което зрителите по света няма да могат да поемат, смята Крейчи.
Златен балон
Рик Маккалъм, продуцент на „Междузвездни войни“, който сега живее в Прага, започнал любовната си афера с града с „Хрониките на младия Индиана Джоунс“ в Barrandov Studios в началото на 90-те години на миналия век. Той е приключил неотдавна снимките на първите епизоди на Shadowplay, където действието се развива в следвоенен Берлин, използвайки локации в Прага.
„Това е златна ера. Но също така е балон, който ще се спука“, смята той.
Темпото обаче едва ли ще се забави през идните няколко години, тъй като форматът с много епизоди със средно общо времетраене от около 10 часа, позволява по-дълбоко развитие на героите от двучасов филм, смята Каел.
Нагоре по улицата от офиса на Зипкова в Prague Studios, изникнало на мястото на бивш авиационен завод и притежавано от Крейчи, се чува звукът от чукове. Дърводелци сглобяват извит коридор за снимки, а заглавието на филма е строго секретно.
„Понякога се случва да имаме дупка“ в производството „и след това изведнъж то експлодира и е пълно“, казва Ян Калусек, управляващ директор на Prague Studios. „Всичко се променя за секунда и навсякъде са паркирани каравани, хора тичат наоколо с портативни радиоприемници. Удивително е“, допълва той.