Любителите на шампанското и други френски пенливи вина трябва да се подготвят за големи увеличения на цените, ако САЩ наложат 100% тарифи за френски стоки заради спор за планирания данък на американските интернет корпорации като Google и Facebook във Франция.
Бутилката от Moet & Chandon Grand Vintage от 70 долара може да поскъпне до 130 долара например, заяви Дейвид Паркър, изпълнителен директор на Benchmark Wine Group, най-големият доставчик на висококачествени и редки вина в Съединените щати. Правителството на САЩ заяви през декември, че може да наложи до 100-процентно мито върху вноса от Франция на стойност 2,4 млрд. долара, който включва шампанско, чанти, сирене и други продукти, съобщава Ройтерс.
През октомври администрацията на Тръмп наложи 25-процентни тарифи за шампанизирани европейски вина в рамките на спор с Европейския съюз относно субсидии за самолети. Разглежда се дали тези мита да се увеличат и дали да се разшири списъкът на засегнатите продукти.
Вашингтон не посочи ефективна дата за предложените мита, но двете страни си дадоха две седмици, за да се опитат да разрешат своите спорове преди официалните представители да се срещнат на Световния икономически форум в Давос, Швейцария, в края на януари.
Въпреки че индустрията е компенсирала до голяма степен митата от 25%, наложени през октомври, тя няма да може да направи това, ако те се повишат до 100%, според ръководители в бранша. Еврокомисарят по търговията Фил Хоган ще обсъди тези въпроси с американския търговски представител Робърт Лайтайзър, когато посети Вашингтон тази седмица.
Настоящите тарифи представляват най-голямата заплаха за винената индустрия след Сухия режим в САЩ , заявиха представители на индустрията във Вашингтон миналата седмица, като се позоваха на забраната за продажба на алкохолни напитки в САЩ от 1920 до 1933 г. Благодарение на регулацията след Сухия режим, чуждестранният бизнес с вина в САЩ се състои от стотици вносители и търговци на едро и дребно.
Един вносител плаща около 30 долара за бутилка Moet & Chandon, плюс транспорт, каза Паркър, който е член на борда на Националната асоциация на търговците на вино, добавяйки 25% надценка, преди да продаде бутилката на дистрибутор. Обикновено дистрибуторите добавят допълнителна надценка от 25%, каза той, а след това търговците се придържат към 20% за текущата цена от 70 долара. Според експерти от винената индустрия, ако първоначалната цена на вноса се удвои до 60 долара, американският бизнес с вина трудно ще се приспособи към подобно увеличение.
„Американските потребители просто няма да търпят подобен ръст на цените“, заяви Бенджамин Анеф, управляващ партньор на Tribeca Wine Merchants. „Ние вярваме, че за огромен процент от тази категория ние просто ще губим приходите си в Съединените щати“, каза още той, прогнозирайки, че индустрията може да изгуби и 50 000 работни места.
Съединените щати са най-големият чуждестранен пазар на вино от Франция, като в страната се внася френско пенливо вино на стойност близо 700 млн. евро (771,54 млн. долара) според търговската група Fédération des Exportateurs de Vins & Spiritueux de France.
Ако американският пазар на шампанско отслабне поради по-високите цени, френските производители могат лесно да продават продуктите си в Азия и Южна Америка, където търсенето расте бързо, казват експертите.
По дефиниция шампанското може да се произвежда само в едноименния северен френски регион.
Американски винопроизводители правят пенливи вина, които се представят добре срещу шампанското при тестови вкусове на сляпо. Но в момента няма излишък от производство на вино в САЩ и са необходими между 7 до 10 години, преди новите лозя да могат да дадат добра реколта, поясняват експертите.
преди 4 години да си пият колата отговор Сигнализирай за неуместен коментар