Новите мениджъри очакват най-силен ръст от раздела за луксозни предмети - бижута, часовници, вино, модерен дизайн и азиатско изкуство. Онлайн търговецът на дребно Sotheby's Home, който е специализиран в антични мебели и мебели за обзавеждане, също получава повече внимание.
Защо Париж се превръща в новата столица на изкуството?
Не бива да се подценява и пазарната промяна, причинена от Brexit. Разводът на Великобритания и ЕС хвърли сенките си далеч напред и предизвиква трайно преместване на бизнеса с изкуство от историческия метрополис на Лондон в Париж. Не само пазарът на галерии ще стане по-глобализиран във френската столица, а в бъдеще и търговете в столицата на Франция ще получат още по-голяма тежест.
Рекордната печалба на Sotheby’s от 104,4 милиона долара от съвременно изкуство през фискалната 2019 г. и 91,3 милиона евро, генерирани от същата къща за животински и декоративни скулптури на двойката артисти Франсоа-Ксавие и Клод Лалан през октомври посочват посоката на новите трендове.
Christie’s постигна продажби за 102,7 милиона евро при есенните търгове в Париж през ноември и декември. В Artcurial модерното и съвременното изкуство, дизайн и стари майсторски картини събраха общо 35,2 милиона евро.
Въпреки политическите вълнения и безредици сериозно се разрастват хонконгските търгове. Sotheby's набра еквивалента на 426 млн. долара малко след поглъщането от инвеститора Драхи през октомври, подчертавайки, че 25% от международните купувачи са на възраст под 40 години. Петдневните аукционни серии на Christie’s генерираха еквивалента от 337 милиона долара с рекордните постъпления от 160 млн. долара за изкуство от 20 и 21 век. Това беше своего рода изявление за автономията на изкуството и неговото икономическо значение в една специална административна област, която е под нарастващ политически натиск.
В Китай расте броят на музеите за изкуства
Нарастващият брой музеи, който се е увеличил от 1400 през 2000 г. до над 5000 т.г., показва, че изкуството е здраво закотвено в континентален Китай. Много от новосъздадените градове гледат на музея като на важна културна институция в градска среда. Едно от най-значимите нови откривания ще бъде през март 2020 г. - музеят He в провинция Гуандон, проектиран от Тадао Андо.
През ноември в Шанхай отвори клон на парижкия център Pompidou, който се финансира от китайците с 2,8 милиона евро годишно. Изложбен център ще се отвори в община 798 на Пекин през следващия юни, където парижкият Musée Picasso и Фондацията Giacometti ще показват изложби.
Буди Тек, основателят на музея Yuz в Шанхай, започна партньорство с музея на Лос Анджелис и музеите в Катар през ноември. Всичко това са клонове на изкуството, които са насочени към все по-богатата китайска средна класа, която опознава европейските и американските музеи по време на пътуванията си и е жадна за художествени презентации в собствената си страна.
Не само новата стратегия на Sotheby’s показва, че пазарът все повече се фокусира върху луксозните предмети и сектора на дизайна. Това се отразява и в 123-те милиона евро, които парижката база на Sotheby’s реализира през тази година от продажбата на дизайн от 20 век.
През ноември Christie’s продаде в рамките на благотворителен търг в Женева ръчния часовник Patek Philippe „Grandmaster Chime”. С цена от 31 милиона швейцарски франка той се превърна в най-скъпия часовник в света в ценова категория, която иначе се прилага за импресионистите. Световните търгове на часовници на Sotheby’s набраха с 35 процента повече пари – до 100 млн. долара през 2019 г.