IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

2019 година - повратна точка за употребата на пластмасови продукти

Светът се променя осезаемо в тази посока, като не само Европейският съюз въвежда ограничения

16:33 | 29.12.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Източник: Pixabey</em></p>

Източник: Pixabey

Повратна точка

2019 г. се оказа повратна точка за употребата на пластмасови продукти и в Китай – държавата, която внасяше пластмасовите отпадъци на света в продължение на десетилетия, се отказа от тази роля, като забрани вноса на нискокачествените пластмасови продукти, както и тези за еднократна употреба. Една от потенциалните последици от това е в бъдеще да се наложи държавите сами да се справят със собствените си пластмасови отпадъци. Тази вероятност допринесе за ускоряване на въвеждането на по-строги разпоредби.

Публичната реакция срещу употребата на пластмаса принуди и производителите на хранителни продукти и битови стоки да преосмислят опаковките си, пише в. Wall Street Journal.

Компании за потребителски стоки като Procter&Gamble и Unilever са едни от най-големите консуматори на пластмаса. Една трета от милионите тонове опаковки на Nestle годишно също са пластмасови.

Основна причина за предпочитането на пластмасата е, че материалът позволява по-сигурно транспортиране на стоките и удължава живота им по търговските щандове. Освен това тя е и далеч по-евтина за производителите от стъклото например.

Тенденцията за намаляване на използваната в опаковките пластмаса ще засегне производителите на потребителски стоки по два начина.

За момента те изразходват между 5% и 10% от приходите си за пакетиране на продуктите. Тези проценти ще се увеличат с настояванията новите опаковки да се произвеждат от материали, годни за рециклиране. Nestle, Unilever и Coca-Cola вече поеха ангажимент да направят опаковките си 100% рециклируеми до 2025 г.

Разходите на компаниите ще бъдат засегнати и чрез т.нар. “разширена отговорност на производителя”, която задължава производителите на стоки, в чиито опаковки има пластмаса, да се ангажират с почистването й. Затова те започват да полагат усилия в посока заместване на пластмасата с други материали.

Компаниите, които не плащат за замяната на пластмасата, всъщност поставят репутацията си под риск.

Потребителските реакции в тази насока стават все по-мащабни. “Пластмасовите атаки” например са инициативи, в които купувачите плащат хранителните стоки и оставят опаковките в супермаркетите, които трябва да се справят с тях.

Реакцията на компаниите

Гигантът за потребителски стоки Unilever обеща да намали наполовина новите пластмасови опаковки през следващите пет години, като премине към употребата на по-рециклируеми и алтернативни материали, както и към опции за повторно използване на опаковки, предаде Ройтерс. Търговецът си е поставил цел да събира и обработва около 600 000 тона пластмаса годишно до средата на следващото десетилетие.

Pepsi и Coca-Cola, най-големите в света производители на газирани напитки, което автоматично ги превръща и в едни от най-големите производители на пластмасови продукти, също се готвят за своя принос с оглед на световната тенденция за освобождаване от пластмаса. В САЩ двете компании вече пуснаха в употреба диспенсери за вода, които не предлагат на потребителите бутилки или чаши, а изискват употребата на личен съд за съхранение на течността, предава The Wall Street Journal.

Усилията на Coca-Cola не приключват с това. Швеция ще стане първият пазар, където всички продукти на марката ще се продават в бутилки от напълно рециклирана пластмаса. Трансформацията, която ще се случи през следващата година, ще намали използването на нова пластмаса с 3500 тона годишно, според Coca-Cola и местната бутилираща компания Coca-Cola European Partners. Пластмасовите опаковки за 40 вида продукти, включително Sprite, през следващата година ще се състоят от изцяло рециклиран материал с изключение на капачките и етикетите.

McDonald's също иска да произвежда по-малко пластмасови отпадъци. Веригата за бързо хранене възнамерява да спести 1000 тона пластмаса годишно само в Германия.

Последна актуализация: 09:40 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още