Манията „Черен петък“ все по-силно завладява Европа. Коледните светлини, празничните възгласи и наборът от специални оферти и промоции отбелязват все по-ранен старт всяка следваща година. Но европейските търговци на дребно са изправени пред ново притеснение: потреблението трябва да бъде намалено, за да бъде защитена планетата, посочва Bloomberg в свой материал.
Черният петък за първи път се появи като феномен във Великобритания някъде в началото на десетилетието. Тогава това беше отговорът на местните вериги срещу огромните намаления, които Amazon.com Inc. правеше след Деня на благодарността. Тенденцията засегна континентална Европа по-късно, но френските и германските търговци засилиха своето участието през последните няколко години.
С нарастването на феномена се увеличи и съпротивата, например, с инициативи като „Международния ден за покупка на нищо“, а тази година анти-консуматорското движение продължава да набира сила.
Във Франция, където търговците на дребно се подготвят за национална стачка, която ще започне на 5 декември и може да продължи дълго, младежки активисти ще организират т.нар. „Бунт на изчезващите“ като протестират в търговски центрове и на други места в петък в акция, наречена #BlockFriday. Министърът на екологията Елизабет Борн от своя страна предупреди за замърсяването, генерирано от Черния петък заради всички допълнителни доставки и опаковки. Тя също така каза, че не можем да призоваваме за намаляване на парниковите газове, докато говорим за консуматорска маня. В страната има дори предложение на депутати за цялостна забрана на промоциите в Черния петък.
В Лион компанията WeDressFair ще затвори магазина и уебсайта си в петък за втора поредна година. Вместо това клиентите могат да донесат скъсаните си дънки и ризи с липсващи копчета, за да бъдат поправени.
Тези различни инициативи подчертават нарастващото внимание, което се обръща на влиянието на пазаруването върху околната среда.
Магазините Primark на компанията Associated British Foods Plc (ABF) изпитват сериозни трудности в Германия отчасти защото някои потребители смятат, че щом нещо е евтино, то трябва да е лошо за околната среда. За да се справи с нарастващите опасения относно бързата мода, веригата въведе в магазините си контейнери за събиране на дрехи с цел рециклиране.
Изпълнителният директор на ABF Джордж Уестън също заяви, че е по-екологично да пазарувате във физически магазини, отколкото да купувате онлайн. Това е важно, тъй като Черният петък все още е предимно уеб-базирано явление.
Да се определи кое е по-екологично обаче не е толкова просто. Някои академични изследвания посочват, че пазаруването онлайн е всъщност по-устойчиво. Но това не винаги е така особено когато се вземат предвид цял набор от фактори, включително връщания, ултрабърза доставка, абонаментни програми, които насърчават повторните покупки, разнасянето на колетите с коли.
Независимо дали става въпрос за екологични или търговски причини, събитието Черен петък трябва да бъде спряно поне за кратко. Deloitte изчислява, че средната отстъпка в САЩ този ноември е около 27%, подобно на миналата година, въпреки че продажбите са започнали по-рано. Търговците на дребно могат да отчетат някои увеличения на продажбите, но предвид трудните пазарни условия, това не е гарантирано. Така че освен ако не предлагат продукти, които така или иначе са щели да влязат в разпродажба през януари, или артикули, специално направени, за да бъдат продадени евтино, това ниво на намаление означава, че някой търговци дори ще трябва да жертват част от печалбата си.
Черния петък ще се състои през 2019 г., но ако търговците и потребителите отчетат неговите негативни ефекти и откажат да участват в тази мания занапред, то несъмнено от това ще спечели и цялата планета.
преди 4 години Черните петъци, коледните и великденските промоции са добър начин да се продаде малко залежала стока. Залежалата стока е един от най-сериозните проблеми на търговеца. Не само ти задържа пари, но и заема ценна търговска и складова площ, която би могла да носи по-добри приходи. Често си доволен да я продадеш и на загуба. Разбира се, за да привлечеш вниманието на хората трябва да пуснеш и няколко топ продукта с добро намаление, но те обикновено са в ограничени бройки и свършват бързо. А покрай тях се продават и залежалите. Не смятам, че тази техника е нечестна, освен ако не правиш шашми - първо да вдигаш цените и после да ги намаляваш до първоначалните. Все пак, потребителите имат възможност да си купят нещо на добра цена, а и го правят по собствено желание и преценка - никой не ги кара насила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Аз отдавна не обръщам внимание на тия опашати лъжи. Купува се между 20-ти януари и 30-ти март. Само погледнете да видите какви истински отстъпки има тогава. Чак зех да съжалявам продавачите че така яко са се набутали с очаквания за печалби през декември че се налага да продават дори на загуба след 20-ти януари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Няма противоречие. Щеше да има ако външен фактор предизвиква повишеното търсене, а търговците намалят цените въпреки него. В случая е вътрешен - самото понижение + името черен петък го предизвикват. Иначе никога нямаше да се стигне до повишено търсене на първо място. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години С тоя "черен петък", дето продължава цял месец познавам много хора, които направо "изтрещяха"... купуват като замаяни и по цял ден това обсъждат, само и само да не изпуснат някоя "отстъпка".... като невидели са, все едно бананите едно време по нова година..., само че on-line :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар