Междувременно машината за пари „Шампионска лига“ все повече се превръща в ексклузивен клуб, който е разпределен между най-силните по приходи клубове. Така финансите се превърнаха в силен показател за спортния успех. Най-важният източник на приходи за много клубове пък станаха набъбващите приходи от маркетирането на телевизионните права - защото много телевизионни оператори и медийни компании плащат все повече и повече пари, за да се утвърдят с живи предавания срещу нарастващата конкуренти.
„В случай, че желаят да се появят на борсата, футболните клубове трябва да се позиционират като световни марки, както в случая с Ferrari - за постигане на атрактивна оценка", смята Доминик Бер от инвестиционната банка Lazard. Най-добре в Европа по този показател се е справил „Манчестър Юнайтед“, казва той.
Високите приходи от медиите, спонсорството и продажбите на билети накараха инвеститорите да оценят акциите на клуба на ниво около 15 пъти над оперативната печалба (Ebitda). От гледна точка на експерта, Байерн Мюнхен със сигурност ще бъде още един отбор с глобално присъствие на марката, което ще привлече голям интерес на капиталовия пазар.
Листването на Ювентус на New York Stock Exchange през юли 2003 г.
„Другите борсови футболни клубове все по-трудно се позиционират като глобален, растящ лайфстайл-бранд, което води до частична и значителна отстъпка от оценките на фондовите пазари в сравнение с Манчестър Юнайтед", казва Бер от Lazard.
„От икономическа гледна точка футболният свят е във фаза на промяната“, обяснява от своя страна Питър Ертл, партньор в KPMG в Австрия.
„Топ клубовете все повече се превръщат в световни марки, които вдъхновяват хората по целия свят“, казва още той. Иначе казано – те все повече се развиват към модела на компаните за развлечения. Но прави ли това автоматично посочените клубове машини за пари на борсата? Отрезвяващият отговор е: по-скоро не. Много от изброените тимпове направиха феновете си щастливи през последните години. За техните инвеститори обаче това важи само в много омекотена форма.
Особено нестабилно е борсовото развитие за Дортмунд. След като акциите се появиха на борсата през 2000 г. с цена от единадесет евро, междувременно стойността им се срина до 83 цента. В края на краищата сега книжата на BVB отново струват повече от девет евро. Но най-важното е, че от гледна точка на първоначалните инвеститори акциите са си чиста загуба.
Това показва, че пазарът с футболни ценни книжа е много волатилен. Ръководителят на анализаторската компания FMR Frankfurt Main Research, Маркус Зилбе по принцип подкрепя комбинацията от футбол и фондов пазар, тъй като много клубове сега се ръководят много по-професионално, отколкото преди.
„Това, което прави инвестицията фундаментално привлекателна, е фактът, че професионалният футбол е по-малко зависим от икономическите цикли", казва Зилбе. Също така клубовете в Първа лига днес генерират по-голямата част от приходите си, които са независими от това дали отборите ще играят добър футбол по време на сезона.
Специалисти от Getco Securities се готвят за листването на Манчестър Юнайтед на New York Stock Exchange - август, 2012 г.
Но има и неща, които не може да бъдат измерени. Успехът на клубовете все още е много по-труден за прогнозиране от успеха на обикновените акционерни дружества, предупреждава Юрген Курц от германската асоциация на акционерите (DSW). Въпреки че е лесно да се изчислят приходите от рекламни договори, трансфери и телевизионни права, например, едва ли може да се предвиди ходът на сезона или контузиите на важни играчи, както и приходите от състезания в турнири. „Ако нямам емоционална близост до даден клуб, мога да се сетя за много други акции, чието развитие е по-лесно за изчисляване и прогнозиране", заключава той.
Ето защо експертите съветват най-малкото онези инвеститори, които искат да печелят пари с акциите, да бъдат предпазливи. Ръководителят на анализаторската къща FMR Frankfurt Main Research Зилбе счита новия германски листнат клуб Унтерхахинг за дръзка инвестиция: „В оценката на акциите всъщност вече е оценен фактът, че отборът ще се качи в по-горната лига през следващите две до три години", казва той,
Това обаче е рискован залог, защото само малка част от борсовите постъпления ще се влеят в отбора. „Унтерхахинх обаче трябва да се изкачи във втора дивизия, в противен случай оценката на акцията ще се срине", прогнозира експертът.
Той се опасява, че евентуален провал на "Унтерхахинг" на фондовия пазар може дори да затрудни пътя на други отбори към публичния пазар. За Ларс Виндхорст и неговата Херта това би било дузпа срещу тях още от съблекалнята.
преди 5 години Твърдо не си струват. Футболът не произвежда никаква добавена стойност и всеки лев похарчен за футболни акции е загуба на време и пари и нерви. Дори и акцията да поскъпне това ще бъде само временно и тогава който не е продал ще е загубил. По-добре е човек да инвестира в криптовалути или в околосветско пътешествие вместо в такива акции. отговор Сигнализирай за неуместен коментар