Когато Рикардо Гуадалупе стъпва в магазин на бранда за луксозни часовници Hublot в Лас Вегас по-рано този месец, нещо не е като трябва.
„Бутикът ни беше наполовина празен“, казва главният изпълнителен директор на производителя на часовници, собственост на LVMH. “Отчитаме по-малко китайски туристи, пътуващи до САЩ. Имаме по-слаб трафик“.
Ограничаването на ключова група потребители е главен източник на тревога за мениджърите, събрали се на изложението за луксозни часовници в Базел, Швейцария, тази година. Компаниите казват, че са между чука и наковалнята в търговската война между САЩ и Китай – не защото някоя от двете страни им налага мита, а защото спорът променя перспективите пред растежа на двата най-големи пазара. Тъй като китайските потребители пътуват по-малко и се възпират от излишни харчове, растежът на износа на швейцарски часовници се забавя от средата на миналата година.
„Най-големият риск и този, който най-много ни плаши, е търговската война между САЩ и Китай заради това, което е заложено на карта“, казва Жулиен Торнаре, главен изпълнителен директор на Zenith в интервю. Макар че протестите на „жълтите жилетки“ във Франция и Brexit също са заплахи, казва той, те са по-локализирани.
Китайските потребители генерират около една трета от разходите за луксозни стоки и около две трети от растежа, но те стават все по-внимателни на фона на най-бавното разширяване на местната икономика от почти три десетилетия. Richemont, собственост на Cartier и Baume & Mercier, сигнализира забавянето в Китай през ноември, предупреждавайки, че отслабващият юан и търговските конфликти може допълнително да натежат върху продажбите.
Hublot очаква ръстът на продажбите да намалее наполовина спрямо миналогодишния растеж от 16%. Независимата Chopard, чиито часовници варират с цени между 4500 и над 200 000 франка, казва, че няма да постигне изцяло растежа от 7 до 9% за 2018 г.
„Най-големият риск е търговската война да не бъде решена добре“, казва един от президентите на Chopard Карл-Фридрих Шойфеле. „Трябва да се чувстваш добре, включително за близкото бъдеще“.
Не само Лас Вегас усеща негативното влияние от по-малкото китайски потребители. Главният изпълнителен директор на H. Moser & Cie. Едуар Мейлан, казва, че магазините в Хонконг също отчитат по-слаб трафик, а континентален Китай е донесъл повече предизвикателства за бранда през миналата година.
„Докато обикновено бихте видели клиенти на щандовете, които пробват часовници и преговарят цените, сега ще видите всички продавачи в магазин от стотици квадратни метри да нямат нито един клиент“.
Китай все още се смята за най-обещаващия пазар на растеж, когато се успокои напрежението. Главният изпълнителен директор на Alibaba Group Holding Даниел Джан заяви през октомври, че китайските потребители вероятно ще формират почти половината от глобалния пазар на луксозни стоки до 2025 г. Гуадалупе от Hublot казва, че бизнесът на бранда му може да се разшири пет пъти в Китай в бъдеще.
В Breitling главният изпълнителен директор Жорж Керн казва, че дори на фона на сегашното напрежение, положението не е чак толкова мрачно. Производителите на часовници се възстановиха бързо след глобалната финансова криза през 2009 г. до 2011 г., допълва той.
„Ситуациите като търговски войни, Brexit, природни катастрофи например удрят спирачки на търсенето, но то се възстановява много бързо“, казва той. „Най-бързото възстановяване на швейцарската часовникарска индустрия бе след Lehman Brothers. След това настъпиха страхотни години“.