Вярвате или не - в подкастите има пари.
Миналата седмица стана ясно, че музикалният стрийминг гигант Spotify се опитва да разшири дейностите си отвъд традиционния си бизнес и да направи първата си голяма стъпка към подкастите. Тя планира да плати над 200 млн. долара, за да купи Gimlet Media, стартъп, популярен с предавания като "Reply All", писа Recode.
Според сайта източници твърдят, че Spotify е в напреднали преговори за придобиването на Gimlet, базираната в Бруклин компания, която продуцира мрежа от популярни предавания и прави такива за рекламодатели като Gatorade. Gimlet се насочва към телевизионните продукции, в това число с превръщането на „Homecoming” от създаден по сценарий подкаст в сериал с Джулия Робъртс, който се предлага в Amazon Prime.
Това ще бъде първият път, в който Spotify придобива компания за съдържание и ще е едно от най-големите придобивания във все още младата индустрия за подкасти.
Gimlet последно привлече капитал през 2017 г., чрез кръг, който я оцени на около 70 млн. долара. Източник, запознат с предполагаемата сделка, твърди, че Spotify ще плати над 200 млн. долара в брой за компанията.
Spotify се опитва да навлезе в бизнеса с видео съдържание без особен успех, през последните месеци не крие амбициите си за насочването си към подкастите. Тя започна да промотира подкасти на своите 200 млн. потребители и има договори за ексклузивно съдържание със звезди като Ейми Шумър.
Индустрията за подкасти все още изглежда сравнително малка, а рекламният ѝ модел е довел до 315 млн. долара приходи в САЩ за 2017 г. За сравнение рекламите в дигитално видео са донесли 11,9 млрд. долара през същата година. Но подкастите растат бързо, което ги прави привлекателни за някои платформи и издатели, които искат да намерят нови източници на приходи.
По данни на Fortune подкастите наистина са относително малка индустрия в САЩ, но Spotify има по-мащабни амбиции. Глобалната картина обаче все още е малко по-различна. Индустрията за подкасти в Китай е 23 пъти по-голяма от тази в САЩ и се твърди, че достига 7,3 млрд. долара. Защо? Може би защото моделът е различен, допълва Fortune. Много от подкастите в Китай се плащат с абонамент, докато тези в САЩ са предимно безплатни, но включват реклами. Индивидуалните създатели на подкасти в Китай могат да генерират по 8 млн. долара годишно от 250 хил. слушатели. За сравнение Serial, който е най-популярният подкаст в САЩ до момента, събра 500 хил. долара през първата си година.
Важно е да отбележим, че Spotify отдавна търси начини да навлезе на китайския пазар. Базираната в азиатската страна Tencent Music е един от най-големите ѝ акционери. В документите за първичното си публично предлагане Spotify написа: „Spotify вярва, че Tencent Transactions позволява на Spotify да инвестира в дългосрочния потенциал на музикалния пазар в Китай и в замяна TME да инвестира в дългосрочния потенциал на музикалния пазар извън Китай“.
С други думи, американският пазар на подкасти все още не е достатъчно успешен, защото създателите на съдържание използват прости техники за монетизация, докато тези в Китай експериментират с геймификация, купони и времево ограничени членства.
Ще бъде любопитно да видим какво ще направи Spotify с Gimlet, ако сделката наистина се случи, допълва Fortune.
Въпреки че Spotify е правила и други придобивания, досега не е купувала компания, която да прави и да дистрибутира съдържание.
Очаква се компанията да обяви отчета си за последното тримесечие на 6 февруари.
преди 5 години Български подкаст в Spotify със "Сутрешно предаване за мениджъри" - https://open.spotify.com/show/3dvBvdekkAB9A6ZwN2lMAa отговор Сигнализирай за неуместен коментар