Лидерът по музикални абонаменти Spotify вероятно ще спечели от лошото състояние на индустрията чрез планираното първично публично предлагане (IPO), въпреки че конкурентите на компанията се надпреварват да намерят нови начини за напредък, като разчитат на често променящите се потребителски вкусове, предава Ройтерс.
Докато Spotify планира своето листване на борсата, през последните няколко месеца оценката на компанията сред частните инвеститори нараства с около 20% до 19 млрд. долара, твърдят източници, запознати с въпроса.
През юни музикалната стрийминг услуга заяви, че има над 140 млн. активни потребители, каталогът ѝ включва над 30 млн. песни, но абонатите на платената ѝ услуга са по-ключови за бизнеса ѝ. Последно Spotify каза, че има над 60 млн. абонати, двойно повече от тези на Apple Music – нейният най-близък конкурент.
Състояние на индустрията
Световният пазар на музика нараства с 5,9% през 2016 г. - най-бързият темп от две десетилетия. Приходите от стрийминг скачат с 60% през миналата година, като компенсират големия спад на приходите от купуване на дигитална музика чрез сваляния и дългосрочния спад на продажбите на дискове, посочват от Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI).
Конкурентни бизнес модели
YouTube. В последното десетилетие YouTube на Google е един от най-популярните източници на безплатна музика за онлайн потребителите. Очаква се компанията да пусне нова платена стрийминг услуга през първите месеци на 2018 г., сочат редица медии.
Soundcloud. Някога най-популярното безплатно приложение за стрийминг на музика, дело на базирана в Берлин компания, в момента се опитва да открие печеливш бизнес модел преди да остане без капитал тази година. От август Soundcloud набира финансиране и нае директори, работили за онлайн видео услугата Vimeo.
Deezer. Deezer доминира в някои части на Източна Европа и във франкофонската част на света. Тя се конкурира с големите световни играчи, но не чрез набавянето на права за най-новите песни на Бионсе и Ед Шийрън, а като се фокусира върху местни музикални жанрове на бързо развиващи се пазари, както и върху сключването на сделки с телекомуникационни оператори.
Азия
Музикалният стрийминг доминира в Европа, Северна и Южна Америка, но в Азия ситуацията е различна. Въпреки че глобалните брандове се надпреварват да пробият там, регионални играчи като китайската Joox се радват на предимства, като наемането на местни екипи с различни профили за различни слушатели, като създават по-локално ориентирани опции.
Наскоро Spotify и музикалното звено на китайската Tencent Holdings сключиха споразумение да купят миноритарни дялове една от друга, докато инвеститорите очакват листването на шведската компания.
Tencent Music Entertainment Group, която управлява три музикални стрийминг сайта – QQ Music, KuGou и Kuwo, и има над 100 млн. активни потребители дневно, пусна абонаментна услуга по-рано тази година. Конгломератът държи 60% от китайския пазар на онлайн музика, твърди компанията за проучвания iiMedia.