- Какви бири внасяте с Brewforia?
- Имаме една италианска марка, една немска, австрийска, полска и най-новата ни е английска. Избираме ги с много опитване, следим цялостната картинка. Работим само с европейски марки. Ходим и по фестивали, където често имаме шанса да се видим със собствениците, с пивоварите.
На първо място бирата трябва да ни хареса. На второ - да не се представлява от друг в България, тъй като пазарът е твърде малък, за да има повече от един вносител. Цената винаги е фактор. Наистина има много страни, като какво предлага пивоварната като стилове.
Последната марка решихме да я внесем и в голяма степен, защото предлага нещо различно. В пивоварната ѝ много експериментират с дивите дрожди и различните отлежавания в различни видове бъчви, различни типове ферментация.
Внасяме много различни бири. Всяка от марките ни си има силни страни. Някои са по-добри в по-класическите неща, други в по-алтернативните, по-новите стилове. Англичаните са специализирани в дивите дрожди и най-различните плодове, които са от техния регион. Една от бирите ферментира с мая за шампанско - при вторична ферментация. При киселите бири обикновено се използват диви дрожди и различни бактерии, които могат много по-лесно да инфектират цялата варка и така да се развали цялата бира. Това може да е много неизгодно за самата пивоварна, защото ако нещо се обърка, всичко отива по дяволите. Затова и макар често тези бири да са нискоалкохолни, те се предлагат на по-висока цена.
- Къде могат да бъдат открити бирите, които внасяте - залагате само на онлайн предлагане или работите и с търговската мрежа?
- Работим и с редица магазини. Предлагаме в София, Бургас, Стара Загора, Пловдив и Русе, където има няколко магазина, собственост на много сериозни любители на крафт бирата. Основно сме в София. Продажбите в провинцията са значително по-малки, защото по-малко хора консумират крафт бира. Там проблемът е двоен - по-малко хора са платежоспособни, за да си позволят, а и са още по-консервативни. Проблемът е, че няма кой да им обясни, да им разкаже повече за тези бири. Там събитията са много по-малко, но пък местата, на които има магазини или барове, се опитват да разширяват културата на хората.
- Какъв дял от общите Ви продажби се падат на тези в София?
- С всички условности, може би съотношението на продажбите в София и в останалата част на страната е 80:20. Като цяло по-голямата част от продажбите ни преминават през физическите магазини, защото онлайн е доста по-трудно. Има хора, които поръчват онлайн, но са малко и са редовни клиенти. Те следят и знаят кога се появява нещо ново.
- Какво трябва да се направи, за да се популяризира крафт бирата у нас? На базарите в столицата, на които се предлагат подобни марки, обикновено ходи един кръг от хора…
- С максимално много събития, на които да се виждаш с хората и да им обясниш. До новите клиенти може да се достигне с много говорене - няма друг начин. Веднъж опитат ли, голяма част от хората виждат бързо каква е разликата. Естествено, може да не им хареса, все пак е въпрос на вкус. Но колкото повече събития има, толкова повече расте пазарът. Тук все още живее масовото схващане, че чешките и германските бири са върхът на сладоледа. Тези традиции много пречат на въпросните страни, защото публиката там е по-консервативна, особено в Германия. На практика държави като Германия и Чехия са доста по-назад в крафт бирите, в сравнение с държави като Италия и Испания, които имат традиции с виното например.
- В кои от съседните на България държави е по-развита културата на крафт бирите?
- Сърбия и Румъния. В Гърция има доста пивоварни. Ако говорим за качество, сърбите и румънците са пред Гърция, въпреки броя на пивоварните в южната ни съседка..
- Има ли данни за обема на пазара на крафт бири у нас?
- Не, никой не прави подобни проучвания, но съм сигурен, че делът е микроскопичен на фона на целия бирен пазар в страната. Почти съм убеден, че делът е под 1%.
- Голямата вълна от чужденци, които пристигат с нискотарифните компании, тласка ли пазара на крафт бира нагоре?
- Да, със сигурност оказва влияние. Всеки чужденец в чужда страна иска да опита местните неща. От тази гледна точка те много помагат на българските крафт производители. За тях е интересно какво предлагат нашите марки.
- За финал, какви са очакванията Ви от пазара през 2018 г.?
- Надявам се нещата да се развият колкото може по-бързо. Логично е да се появят повече специализирани барове, повече събития. Интересът се повишава. Все повече и повече хора научават, става им интересно. А и го има моментът, че когато един човек хареса крафт бира, му е по-трудо да се върне към по-обикновените неща. Наистина има много бири за опитване в България, така че пазарът вероятно ще расте.
преди 6 години Не ми харесват, кисели бири, някога в младоста ми всички бири бяха кисели защото им минаваше срока за годност, в тях нямаше консерванти и срока на годност беше 2 седмици. Освен да ме върнат в спомените ми към тези времена, не виждам защо да ги пия, след като има и неормална бира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар