Мартин Евстатиев се занимава с журналистика, но любовта към крафт бирите го тласка към създаването на Brewforia.bg. Завършил е „Културология“ в СУ „Св. Климент Охридски“, а през годините е работил в културните отдели на различни списания, вестници и онлайн издания. Създател е и главен редактор е на сайта за култура и изкуства Stand.bg.
Последният му проект - Brewforia.bg, е онлайн магазин за подбрани крафт бири от цял свят. Главната му цел е да допринесе за популяризирането на крафт бирата у нас. Паралелно с това представя и марки, които не са се появявали на родния пазар, като редовно организира събития и дегустации. Срещнахме се с Мартин по повод първата година на Brewforia.bg, за да поговорим за пазара на крафт бира у нас и как се развива той през последните години.
- Как решихте да се занимавате с Brewforia.bg?
- Идеята за онлайн магазин се зароди миналата пролет. Доста се колебаехме доколко е готов българският онлайн потребител за онлайн пазаруване на бира и се оказа, че има защо да се колебаем. Като цяло хората тук все още не са свикнали да си поръчват нова бира онлайн, защото залагат на моментна покупка. Ако я поръчаш бира онлайн, няма как да я получиш веднага, а в най-добрия случай ще я получиш на следващия ден. Мисля, че това е една от причините хората да не пазаруват много онлайн, въпреки че цялото онлайн пазаруване очевидно бележи ръст. Техника, дрехи очевидно се купуват все повече и повече. С бирата нещата все още не са така. Както всичко тук, нещата се случват по-бавно.
- Колко време след вълната на крафт бирите на запад ни застигна тази тенденция?
- С години закъснение. Всичко става много по-бавно - и свикването с новите вкусове, и появата на марки. Други държави около нас са доста по-напред в това отношение и като предлагане, и като места, на които ги има. Докато тук цената е основният фактор, защото е по-висока. Освен това все още много хора не са готови да експериментират и да опитат по-различни неща. Има страх към непознатото, а същевременно има огромно разнообразие от стилове, стотина са при крафт бирите. Има кисели, сладки, горчиви, солени..
- Киселите бири стават все по-популярни напоследък. Тук внасят ли се подобни бири?
- Да, все повече и повече. В световен мащаб киселите бири са много модерни, включително в САЩ и в Европа. Австрийската ни марка Bevog празнува 5-годишнината си тази година. Всеки септември тя прави фестивал в зоната, в която се намира пивоварната ѝ. Този път имаше нещо като импровизирана пресконференция с всичките гостуващи пивовари - от Америка, Австрия, Холандия и региона. Всички те коментираха развитието на сцената, кои са модерните стилове, какво следва оттук нататък...
Общо взето се обединиха около едно - че киселите бири са големият хит в момента. Очакват и в близката половина година те да продължат растежа си като видове и да се повишава интересът към тях, въпреки че са толкова специфични. В България могат да се намерят страшно хубави бири. Предлагането е много по-голямо от това, което пазарът може да поеме. Изборът за такъв малък пазар е наистина впечатляващ. За съжаление, не всичко, което достига до тук, си заслужава цената.
- А каква е средната цена на крафт бирите у нас?
- Ако говорим за чуждестранните, като крайна цена в магазина, по-базовите бири са около 5 лева. Българските са около 3,50 до 5 лева. Има и по-скъпи български, разбира се. При чуждестранните границата е много по-висока. В повечето случаи са от 4,50 лева нагоре. Има и по-евтини, но те вече бягат от крафт определението.
- Какви видове крафт бири се харесват в България?
- Като по-консервативен пазар, все още пием по-класически неща като Pale Ale, IPA, които са основни бири. Докато при киселите има клиенти, които ги търсят, следят ги, но за повечето хора тези бири са много странни и изобщо не могат да ги възприемат. А и повечето хора ги е страх да опитат, когато чуят за кисела бира. Плодовите бири също се харесват тук.
- Колко са пивоварните за крафт бира в България?
- Вече са над 10, около 10-15. Голяма част от тях нямат собствени пивоварни обаче. Половината са т.нар. gipsy пивоварни. Това са марки, които нямат собствена пивоварна и варят бирите си на различни места - може да е в чужбина, може да е в същата страна. В България пивоварни имат “Glarus”, “Blak Pine”, “Диво пиво”, “Rhombus”, “Трима и двама” и “Hills”, ако не забравям някоя.
- А кои от българските крафт бири се изнасят в чужбина?
- “Бял щърк” със сигурност се изнася в Холандия. “Blek Pine” също бяха стигнали до чужди пазари.
преди 6 години Не ми харесват, кисели бири, някога в младоста ми всички бири бяха кисели защото им минаваше срока за годност, в тях нямаше консерванти и срока на годност беше 2 седмици. Освен да ме върнат в спомените ми към тези времена, не виждам защо да ги пия, след като има и неормална бира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар