Нещата имат шанс да се наредят за SoundCloud, която преживя тежко лято. Компанията получи спешно финансиране на стойност 170 млн. долара и се сдоби с нов главен изпълнителен директор - Кери Трейнър, който преди това е работил във Vimeo. Сега Трейнър обяви най-новото допълнение към платформата – по-големи статистики за плейлистите на изпълнителите, пише в свой анализ The Next Web.
Това е важна стъпка за превръщането на платформата в добър канал за дистрибуция за изпълнителите. Без музиканти няма да има SoundCloud. И все пак ходът не решава един фундаментален проблем, който доведе компанията до проблеми – нейният бизнес модел.
Въпреки че не е необичайно на компаниите с големи рискови инвестиции да се провалят в монетизирането, случаят със SoundCloud е уникален. Важният въпрос е защо някои услуги стават печеливши и изграждат бизнеса си в SoundCloud, но самата SoundCloud не успява?
Отговорът е прост. Решението също е простичко.
Аудиторията на SoundCloud е много по-ангажирана и готова да купува от създателите на съдържание, отколкото в която и да е друга конкурентна платформа. Как тогава компанията не е постигнала успех?
Къде сбърка SoundCloud?
SoundCloud изживява мечтата на стартъпа – базирана в Берлин - европейският стартъп център, фирмата набра общо 467 млн. долара в рамките на 7 инвестиционни рунда и беше оценена на 700 млн. долара през 2014 г. Сега компанията е затворила кръг за финансиране със 169 млн. долара, което е доста под оценката от 700 млн. долара.
Същевременно SoundCloud следва добре познатия път на стартиращите компании – изгражда нещо чудесно, получава финансиране, привлича много последователи. Проблемът е как да стане печеливша.
Силно финансираните стартъпи имат този проблем в исторически план – само погледнете платформи като Twitter и Snapchat, които въпреки че имаха бързо разрастваща се база от потребители, не можеха да монетизират всичко това.
Кошмарът с опитите на SoundCloud да монетизира
В рамките на последните три години SoundCloud прави неистови опити да приложи система за разплащания, която да проработи. Един от опитите доведе до шест нива на плащане – три за потребители и три за изпълнителите. Като потребител, който плаща, на теория получавате достъп до над 150 млн. повече песни, отколкото в безплатната версия. Въпреки това много произведения се дублират, което ги прави достъпни едновременно като безплатно и платено съдържание, а това намалява стимулите на потребителите да се насочват към платени акаунти.
Опитите на мрежата да монетизира не проработиха по няколко причини – сложната структура за разплащания, дублирането на съдържанието и фактът, че много популярни изпълнители като Риана, One Direction, Beatles и други не са включени в платената версия. Те обаче фигурират в конкурентната услуга Spotify.
Сега SoundCloud има задачата да докаже, че е способна да превърне своите 175 млн. потребители месечно в печеливша платформа, която може да се самоиздържа. В противен случай компанията ще бъде принудена да се насочи към придобиване на цена, която е доста под оценката ѝ от 700 млн. долара от 2014 г.
SoundCloud вече спечели – изключително ангажирана аудитория
SoundCloud има потенциал да излезе на печалба, но все още не го знае. Платформата е важна за съществуването на цял субжанр – необходимо е най-малкото да опазва развитието на музиката, за която е допринесла. Заплахата от спирането на SoundCloud накара мнозина да свалят възможно най-много съдържание преди платформата потенциално да изчезне.
Това, което SoundCloud не знае, е че седи върху злато. Нейната аудитория е склонна да купува. Данните показват, че слушателите на SoundCloud са с 62% по-склонни да купуват това, което изпълнителите продават, отколкото във всяка друга платформа, като YouTube например.
Как SoundCloud може да спечели от готовността на потребителите да купуват?
Знанието, че слушателите ѝ са по-склонни да купуват в нейната, отколкото в други платформи, е фактор, който не бива да бъде подминаван.
Това означава, че компанията трябва да се фокусира върху модела за споделяне на приходите с различни услуги, които вече печелят от SoundCloud, като BandCamp, където потребителите плащат, за да откриват специално подбрани нови групи.
От практическа гледна точка това означава изграждането на пазар за приложения. Подобно на Shopify и WordPress, където има редица приложения на трети страни, правещи пари от тях, SoundCloud трябва да се научи да работи с тях и да спечели от модела за споделяне на приходи.
Въпросните партньори биха били доволни да имат подобен магазин в SoundCloud, тъй като това ще доведе до официална, ясна интеграция на софтуера им. Това пък ще донесе ползи на SoundCloud, тъй като потребителите няма да напускат платформата, за да извършват покупки. Освен това музикантите ще бъдат мотивирани да използват платформата, тъй като ще могат да генерират средства чрез различните приложения, достъпни в нея.
преди 7 години :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар