Хърватска планира нова стратегия в туристическата си индустрия. Страната възнамерява да измести фокуса си от изпитания модел, с който привлича купища туристи, за сметка на нарастващите доходи като цялo от посетителите, казват властите. Стъпката може да доведе до потенциален удар за круизните компании и операторите на бюджетни почивки в една от топ дестинациите в Централна Европа, коментира Bloomberg.
Бившата Югославска република отдавна полага грижи за операторите на кораби и за семействата, пътуващи с коли по магистралите на Европа, по време на лятното изселване към морето – стратегия, която увеличава новите посещения по дългите 5 800 км. брегове от години. Сега се наблюдава и вълна, подхранвана от фенове, които се тълпят по историческото пристанище на Дубровник, снимано в последния филм от „Междузвездни войни“ и в сериала „Игра на тронове“ по НВО.
Тази година туристическата индустрия в Хърватска вероятно ще увеличи приходите си с 10% от 10 млрд. евро през 2016 г., което представлява една пета от икономиката. Макар че страната членка на ЕС е на пето място по популярност в Южна Европа след Испания, Италия, Турция и Гърция, тя изостава след конкурентите си по разходи на посетител. И докато из Южна Европа се наблюдава ответна реакция срещу презасищането от туризъм, хърватските власти преосмислят подхода си, посочва туристическият министър Гари Капели.
„Очакванията ни, свързани с пристигащите туристи през летния сезон, вече са изпълнени“, казва Капели в имейл от тази седмица. „През следващия период ще се фокусираме върху увеличаване на разходите от средния турист, както и върху повишаване на посещенията извън летните месеци“, посочва той.
Макар че е на водещите места по пристигащи туристи, Хърватска е на 10-то място по разходи на турист през 2015 г., като остава зад Кипър, Словения, Сърбия и Босна и Херцеговина, сочи Световната организация по туризъм на ООН. Разходите на чуждестранен турист в Португалия са почти два пъти по-високи.
Протести срещу туристите, които се стичат към южните брегове на Европа, тази година избухнаха в градове като Венеция и Барселона, където местните се оплакват, че тълпите от чужденци разрушават градовете, в които те живеят постоянно.
В Дубровник – най-посещаваната дестинация в Хърватска, властите обявиха планове този месец за намаляване броя на новопристигащите круизни кораби с до две трети, за да запазят Стария град. В един от дните през август над 9 хил. души са се стекли в пространството между древните каменни стени на града – сгради от мрамор и бели камъни, разположени върху скалите с изглед към морето и защитени от ЮНЕСКО. Тълпата е надвишила препоръчителните нива на органа на ООН.
„Това е неприемливо“, казва кметът на Дубровник Мато Франкович по телефона. „Не може да имаме 9 хил. души в историческия център, защото тези хора няма да напуснат Дубровник с хубави спомени“, допълва той.
Броят на туристите се е увеличил с 24% тази година спрямо миналата, казва той. Това естествено е благодат за хотелските оператори в региона, включително Hilton Worldwide на Blackstone Group, Radisson Blu Hotels на Rezidor Hotel Group и чилийската Grupo Luksic, която притежава веригата Adriatic Luxury Hotels.
Градът търси одобрението на министерството на околната среда за изграждането на голф игрище, чиято оценявана стойност възлиза на стотици милиони евро. „Голф курортът със сигурност ще удължи туристическия сезон в Дубровник, но той трябва да е благоприятен за околната среда“, казва Франкович.
Сега обаче градът се опитва да се пренастрои към „друг туристически модел и да се фокусира върху качеството, а не върху количеството“, допълва той. „Броенето на новодошли туристи и брой нощувки отмина“, коментира кметът на града.
Планът на Франкович е да ограничи броя на круизните кораби до два на ден и около 4 хил. пасажера от сегашните до шест кораба. Това ще гарантира повече пространство за посетителите, които остават с нощувка. Не всички обаче смятат, че това е добра идея. Според Cruise Lines International Association Europe подобна политика би била „разочароваща“.
„Присъствието на круизните кораби в Дубровник значително облагодетелства икономиката не само на града, но и на общностите по цялото Адриатическо море“, казва Катрин Куплан, вицепрезидент на организацията, отговорна за връзките с обществеността. „Надяваме се, че коментарите, направени от кмета на Дубровник, няма да бъдат реализирани без обсъждане на тяхното влияние за круизните линии и туристическия сектор“, допълва тя.