Когато Алекс Пейс, гимназисткa от Бостън, наскоро пожелава да се свърже с един от нейните любими нови музиканти, след училище тя пуска на телефона си видео излъчване на живо, което гледа в продължение на 10 минути. След това дава виртуално дарение от няколко долара от парите, които е получила за рождения си ден.
Това кара амбициозния поп певец и комедиант Зак Клейтън да си сложи перука и червило и да покаже танцовите си умения, като благодари на Алекс и нейните приятели по име, пише Wall Street Journal.
“Той наистина се свърза с нас“, посочва 16-годишната Алекс.
Процъфтяващата икономика на стрийминга на живо е потенциална доходоносна възможност за тепърва навлизащите в музикалната индустрия, където вече дори утвърдените звезди печелят повече от изпълнения на живо, отколкото от записи.
Днешните млади музикални фенове не купуват много дискове, нито свалят много музика, но възходът на виртуалните дарения е доказателство, че част от новите фенове все още имат желание да дават пари за други видове възможности за общуване с техните любими изпълнители.
Зак Клейтън, който също е на 16 и живее в Остин, Тексас, твърди, че е спечелил повече от 100 хил. долара миналата година, благодарение на приложение за стрийминг на живо, наречено YouNow. Той е част от нарастващия брой изпълнители, които живеят благодарение на подаръците и средствата, които им даряват онлайн феновете.
YouNow е мобилно приложение, създадено от базирана в Ню Йорк компанията. То се ражда преди шест години, а вече има близо 34 млн. регистрирани потребители, както и десетки изпълнители, които печелят шестцифрени суми, докато пеят, разказват вицове и показват другите си таланти. За мнозина сцена всъщност са личните им стаи. YouNow има екипи от хора, както и автоматизирана система, които засичат и блокират потребителите, които излъчват неподходящо съдържание, обидни или незаконни дейности.
В конкурентното приложение Live.ly, пуснато през 2016 г., 20-те топ създатели на съдържаните правят средно по 31 хил. долара месечно от дарения от феновете според Musical.ly – собственик на Live.ly и на приложението за правене на музикални видеа, наречено Musical.ly.
А през следващите месеци създателите на популярно приложение за стрийминг на живо планират да пуснат негова версия в САЩ, с възможност за получаване на дарения, твърдят източници, запознати с въпроса.
Една трета от средствата, генерирани чрез тези приложения, отива в Apple или Alphabet, които таксуват въпросните компании за трансакции, направени в приложения, продавани в техните онлайн магазини. Лъвският пай от сумите отива при самите създатели на съдържание. Live.ly взима малък дял, твърди Алекс Хофман, президент на Musical.ly за Северна Америка.
Facebook обмисля добавянето на подобна функция в своите видеа на живо, твърдят източници, запознати с въпроса. Тя е анкетирала някои потребители във връзка с тази идея, но все още не е поставила дата на пускането на опцията.
Приложения катo тези са предизвикателство за YouTube на Alphabet, където популярни изпълнители публикуват видеата си и печелят приходи от реклами и спонсорство, но досега не са си общували толкова с феновете си на живо през уебсайта. Миналия месец YouTube пусна функция, наречена Super Chat, благодарение на която феновете могат да гледат стрийминг на живо „от публиката“ и да привличат вниманието на създателя на съдържание, като купуват цветни съобщения, които стоят в горната част на прозореца на чата в рамките на максимум пет часа. Това носи допълнителни приходи на създателите на съдържание.
Да предаваш на живо, за да получаваш дарения, не е най-бляскавата работа на света. Брент Морган, 29-годишен музиканти от САЩ, прави излъчвания два пъти на ден в YouNow, като свири общо по три часа на ден. По думите му изкарва между 15 хил. и 20 хил. долара на месец и планира да пусне първия си албум през следващите месеци.