Феновете на поп звездата Кейти Пери се събудиха в петък с имейл на телефоните си, известяващ, че новият ѝ сингъл „Chained to the Rhythm” е достъпен чрез стрийминг. Те получиха още едно напомняне, когато влязоха във Facebook, където певицата има над 70 млн. фенове. Това обаче не се оказа достатъчно. Почитателите на звездата в Лос Анджелис и Лондон се сблъскаха и с множество билбордове по темата, пише Bloomberg.
Кое е най-доброто за Кейти Пери в случая? Всичко това ѝ е безплатно. Най-популярната платена музикална услуга в света ще проведе дълга няколко месеца промоционална кампания до излизането на петия студиен албум на Пери през лятото. Това ще е първият ѝ албум след излезлия през 2013 г. „Prism”, който оглави класациите. Рекламите на компанията, свързани с Кейти Пери, ще продължат в опит фирмата да докаже, че може да помага за продажбата на албуми и билети за концерти по-добре от всяка друга радиостанция или конкурентна стрийминг услуга.
„Те бяха онези, които казаха: „Искаме да направим това голяма част от всичко, което правим, искаме да ви дадем всички нива на подкрепа“, коментира Мартин Киркъп, партньор в Direct Management Group, която представлява Пери. „Не сме искали билбордове. Те ги предложиха“.
Базираната в Стокхолм компания е критикувана от изпълнители във връзка с отчисленията, които им плаща, за да използва тяхната музика в своята безплатна услуга. Тейлър Суифт отказа да предостави новия си албум на Spotify в края на 2014 г. На фона на споровете със звукозаписните компании и на подготовката за първично публично предлагане компанията прекара последната година, изграждайки екипи и услуги, които да подобрят нейната връзка с индустрията.
„Мислихме доста за това как да се позиционираме и да бъдем по-добър партньор на изпълнителите“, коментира Стефан Блом, главен директор Съдържание на Spotify, “Нямахме екип за маркетиране на изпълнители, а сега имаме. Това е директно последствие от разговорите ни с Трой, както и с мениджъри на изпълнители и звукозаписни компании“.
Трой всъщност е Трой Картър – мениджър ветеран, който в момента е главен ръководител на създаването на услуги за Spotify. Той започва кариерата си, работейки с рапъри като Уил Смит и Нели, преди да се премести в Лос Анджелис и да подпише договор с клиент, който го превръща в ключова фигура в индустрията: Лейди Гага.
Картър е вече е инвеститор в Spotify, когато постъпва в компанията през юни, като главна връзка с музикалната индустрия. Той събира малък екип от директори от звукозаписни компании, издатели и експерти от рекламни агенции, които да помогнат на Spotify да отговори по-добре на нуждите на изпълнителите.
„Това е моята задача“, посочва той в интервю.
Spotify вече вижда резултати. Ръководителят на лейбъла на The Weeknd – Republic Records, приветства историческата подкрепа на компанията, след която изпълнителят постави рекорд за най-много брой стриймове за един ден. Неговият албум „Starboy” оглавяваше класациите пет поредни седмици.
Размерът на Spotify я прави трудна за избягване от изпълнителите. Услугата миналата година обяви, че вече има над 100 млн. потребители, в това число 40 млн. абонати, които плащат по 9,99 долара на месец. Нейните над 60 млн. потребители на безплатната ѝ услуга чуват реклами между песните и не се радват на същите функционалности както при абонамента. И все пак Spotify продължава да е на загуба заради високите лицензионни такси и има нужда да сключи нови сделки с големите звукозаписни компании, за да запази достъпа си до произведенията на топ изпълнителите.
И въпреки растежа си Spotify трябваше да изчака известно време, за да предложи част от албумите на най-популярните изпълнители през последните години. Почти всички от най-номинираните за наградите „Грами“ певци, в това число Бионсе и Дрейк, дадоха ексклузивни права на Tidal или Apple Music за ползването на албумите им, заради връзките си с тези услуги.
Тези услуги също така помагат за маркетинга на тези изпълнители и са наели добре познати личности от индустрията, като се опитват да подобрят собствените си връзки с музикантите.
Повечето звукозаписни компании пък все още настояват стрийминг услугите да им позволяват да избират дали искат музиката да бъде достъпна в безплатните им предложения. И все пак съпротивата към Spotify, в частност към нейната безплатна услуга, отслабва, твърди Картър. Все по-малко изпълнители пък искат да налагат рестрикции за музиката си и в платената услуга.