След години, в които продаваше дигитални произведения, музикалната индустрия най-сетне вижда отплата за усилията си.
Абонаментите на стрийминг услугите скочиха с около 50 на сто през 2016 г., надвишавайки 92 млн. броя. За първи път от разцвета на дисковете приходите на най-големите звукозаписни компании растат. Но нещата не изглеждат толкова добри за стрийминг компаниите, които стоят зад всичко това, пише в свой анализ Bloomberg.
Spotify, най-голямата от тези платформи, генерира големи загуби, докато плаща около 70% от приходите си на звукозаписните компании и издателите. Тя се опитва да предоговори тези сделки преди планираното си първично публично предлагане тази година. Pandora, която губи пари от 15 години, залага на по-скъп абонаментен модел, базиран на технологията на Rdio - друга бореща се с проблеми услуга, която придоби през 2015 г. Стрийминг услуги като Rhapsody и Deezer се сблъскват с подобни проблеми, а интернет радиото IHeartRadio се опитва да избяга от банкрута. Редица услуги на Amazon.com, Apple и Google се използват предимно за привличането на хората към другите части на бизнеса.
“Невъзможно е да управляваш музикална стрийминг услуга като печеливш бизнес”, твърди Марк Мълиган, бивш диджей в денс клуб, който е основател на компанията за анализи в индустрията Midia Research. “Моделът все още не работи”.
Нито една компания не показва по-ясно проблемите на дигиталните музикални услуги от SoundCloud. Основаната през 2007 г. компания от Берлин привлече 175 млн. потребители. SoundCloud е харесвана от изпълнители и фенове и е сред добрите примери от европейската стартъп сцена. Но и тя се сблъсква с неясно бъдеще. Растежът на броя нови потребители е в застой, рекламните продажби не растат, а навлизането на нейната платена услуга SoundCloud Go, която е достъпна от 9 месеца, е слабо. Мълиган оценява, че под 250 хил. души са се регистрирали за нея. Компанията от своя страна не коментира.
Преговорите на SoundCloud да бъде придобита от Spotify в крайна сметка се провалиха, защото двете страни не успяха да се споразумеят за цената, твърди източник, запознат с въпроса. Част от по-лоялните фенове на SoundCloud се насочват към подобни услуги, като Mixcloud. А някои от диджеите са успели да сключат сделки за легално ползване на музиката им в Spotify и Apple Music. Ако SoundCloud не изгради устойчив бизнес модел, ще трябва да си намери друг купувач или да набере финансиране, вероятно при по-ниска оценка от 700 млн. долара, които договори, когато Twitter инвестира в нея миналата година.
“Те са в голяма беда”, твърди Мат Пинкъс, главен изпълнителен директор на Songs Music Publishing, която представлява изпълнители като The Weeknd и Lorde.
Главният изпълнителен директор на SoundCloud Александър Люнг отказва да коментира разговорите със Spotify във връзка с финансите. Той твърди, че компанията му има значително предимство пред Spotify и Apple Music, защото е единствената услуга, която комбинира библиотека от масово слушани песни с огромен каталог от произведения, създадени за и от млади творци, които формират вкусове.