Извън Швеция името Даниел Ек не е особено познато. Това вероятно ще се промени през тази година, когато той превърне Spotify, музикалната стрийминг услуга, която основа преди десетилетие в Стокхолм, в публично търгувана компания. Тя може да достигне оценка от 8 млрд. долара.
Успехът на първичното публично предлагане ще покаже дали инвеститорите вярват, че Ек може да превърне големия ръст на приходите в стабилна печалба в някакъв момент, но не в толкова далечното бъдеще, пише в свой анализ Bloomberg Gadfly. Даниел Ек ще трябва да се справи с опасенията, че Spotify е просто канал за дистрибуция, задължен на трите големи звукозаписни компании, чиито скъпи лицензионни такси са сериозен проблем за компанията.
Освен това той трябва да убеди пазара, че Spotify няма да отстъпи пред конкуренцията на силни компании като Apple и Amazon, които пуснаха собствени музикални услуги, финансирани добре, така че да предлагат повече музика.
Spotify генерира по-голяма част от средствата си от абонаменти, но също така продава реклами, които вървят в безплатната ѝ услуга.
До момента Ек се е справял добре с предизвикателствата. Бизнес моделът на Spotify е базиран на продаването на абонаменти по 10 долара на месец, като същевременно безплатната услуга предлага реклами. Той е станал вещ в преговорите със звукозаписните компании. Освен това преодоля грешките в насочването на услугата към мобилна платформа и увери, че стрийминг услугата на Apple не представлява заплаха за растежа на компанията.
През годините той разбра, че управляването на компания с повече от 1 500 служители често означава да прави скучни неща, които не се получават естествено. Носейки тениска с надпис „Костюмите не струват“ наскоро Ек заяви по време на технологична конференция, че се е научил да обича човешките ресурси и добрия корпоративен софтуер.
Spotify има поддръжници, които вярват в IPO-то ѝ: популярна марка, силен ръст на приходите и повече от 40 млн. абонати, които си плащат. Последните са двойно повече от тези на Apple. Продажбите са нараснали с близо 80% до 1,95 млрд. евро (2,03 млрд. долара) през 2015 г. Очаква се и скок от още 50% за 2016 г.
Различни посоки
Spotify расте бързо, но остава без печалба преди всичко заради таксите, които плаща на звукозаписните компании. Тя все още генерира загуба. Най-голямата ѝ слабост е, че дава по-голямата част от приходите си на въпросните компании и издатели, така че да получи правата за музиката, която те притежават. Става дума за плащането на между 81 и 83% от приходите за такива права.
Феновете на Spotify твърдят, че компанията може да стане печеливша, когато базата ѝ от абонати стане достатъчно голяма, че да компенсира разходите за лицензи, както и другите разходи за проучвания, развитие и маркетинг. Постигането на печалба ще иска големи подобрения, някои от които не са под контрола на Ек, като цените например. Или Spotify ще намали разходите си за лицензи, като си извоюва по-добри условия от звукозаписните компании, или ще трябва да харчи по-малко за други неща.
За сравнение, Netflix – най-успешната базирана на абонаменти дигитална услуга за предлагане на съдържание, която има 92 млн. потребители, е в момент, в който генерира 8,8 млрд. долара приходи и 348 млн. долара оперативна печалба за 2016 г. според данните на Bloomberg. Тя има брутен марж от 32%, печели по 108 долара годишно от потребител в САЩ и 97 долара в чужбина.
Според изчисления на Gadfly, за да достигне 300 млн. долара оперативна печалба, Spotify ще трябва да увеличи базата си от абонати, които си плащат, до 60 млн. От своя страна брутният марж трябва да достигне 30%, а средните приходи от потребител - до 100 долара годишно от около 72 долара миналата година. Така че все още има доста работа за вършене.
Бъдещето на музикалната индустрия може и да зависи от Spotify. Компанията вече носи около 10% от всички приходи на звукозаписните компании и е достатъчно голяма, за да успее да се справи с технологичните гиганти. Това обаче е наистина голяма тежест за раменете на Ек.