IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Мода в грешния момент

Модните брандове изпитват сериозни трудности, тъй като разпространяват дрехите си 6 месеца, след като са ги представили на публиката

17:28 | 11.09.16 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Ню Йорк тъкмо отново започна един от свещените си ритуали. За седмицата си на модата, която стартира на 7 септември, из града се издигнаха шатри, гости слизат от черни лимузини, модели вървят намръщено по подиума, а богатите и известните им ръкопляскат в унисон. Смисълът на всичко това е дизайнерите да обявят какво ще бъде „на мода“ следващата пролет. Но за голяма част от модната търговия на дребно става все по-ясно, че нещо не е както трябва, коментира The Economist.

За да осъзнем проблема, може да се замислим какво се случва, когато дългата една седмица програма с модни шоута приключи. Дизайнерите започват да правят дрехите, поръчани от търговците на дребно, а доставките се планират за период от 4 до 6 месеца по-късно. Потребителите обаче виждат колекциите в интернет веднага. Магазините за „бърза мода“ като Zara, част от испанската Inditex, бързо създава дрехи, вдъхновени от това, което се появява на подиума. Когато оригиналните модели пристигнат в магазините, усещането е, че те вече са остарели.

Това води до ясни победители и губещи. Двете най-големи модни компании за търговия на дребно сега са Inditex и TJX, сочи Euromonitor. TJX купува излишни запаси от маркови дрехи и ги препродава на ниски цени. Междувременно традиционните търговски центрове изпитват трудности, отчасти заради остаряващите рокли и палта, висящи по закачалките, които след това трябва да продадат с отстъпка.

Предизвикателството е ясно, а индустрията най-накрая започва да се бори с него. През март Съветът на модните дизайнери на САЩ (Council of Fashion Designers of America, или CFDA) и Boston Consulting Group предложиха алтернативи на сегашния бавен цикъл на търговия на дребно, част от които се подкрепят от модните брандове. Малка част от дизайнерите изпробват нови бизнес модели тази седмица в Ню Йорк или планират да го направят в Лондон по-късно този месец.

Идеята е да се покажат дрехи, които да бъдат продавани още тогава. Това може да изглежда като доста очевиден ход, но промяната не е лесна за дизайнерите, доставчиците, модните списания и търговците на дребно, които са работили толкова дълго по стария график. Повечето дизайнери ще продължат с него, макар и с леки корекции. По време на седмицата на модата в Ню Йорк през февруари, например, модните брандове Michael Kors и Tory Burch показаха само няколко модела, които бяха налични незабавно.

Други продължават с още идеи. На 7 септември Tom Ford представи не шоу с колекцията си за пролетта, както е обичайно, а онлайн стрийминг на живо с някои модели от есенната колекция за 2016 г., които вече се продават. Друг дизайнер – Rebecca Minkoff, ще представи колекцията си на улицата пред магазина си в Манхатън, като гостите ще бъдат поканени вътре, за да закупят моделите веднага. Тъй като търговците на дребно вече са решили кои модели да поръчат, модните шоута могат да промотират конкретни модели, за да се засилят продажбите. Това се превръща във все по-тясно координирана дейност, казва главният изпълнителен директор на компанията Юри Минкоф.

Британските дизайнери също се адаптират. Шоуто на Burberry през септември ще бъде първото, което ще представи дрехи, налични за купуване веднага след това. Компанията изтегли целия си процес на моден дизайн с около шест месеца напред, като дрехите се обмислят, мострите се произвеждат, а презентациите за редакторите и търговците се организират много по-рано. Представянето на модния подиум няма да бъде бизнес събитие за търговията с облекла, а маркетинг събитие за потребителите.

Старите навици обаче умират трудно. CDFA проучва дали търговците на дребно биха зареждали повече дрехи в сезона, когато на хората им харесва да ги носят. Много магазини и дизайнери обаче все още очакват потребителите да купуват кожени палта през юли. Някои в индустрията остават скептични. Паскал Моран, който наблюдава седмицата на модата в Париж, одобрява продажбата на дрехи, които клиентите могат да носят веднага. Той обаче се тревожи, че дизайнерите се вслушват твърде много в това, което хората искат. „Потребителите предпочитат постепенните иновации“, казва той, докато повечето вълнуващи дизайни не се поддават на нормата и често се възприемат от клиентите с времето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:31 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още