От Музикаутор твърдят, че когато Иван Димитров става изпълнителен директор на дружеството, решават да приемат нов подход - да се говори повече за смисъла от събирането на тези средства, за това как тези пари влизат в икономиката и каква добавена стойност имат.
“За три години успяхме да увеличим двойно приходите си”, коментира Димитров.
На фона на всичко това събраните авторски възнаграждения в Европа възлизат на 0,049% от БВП на Стария континент. За света те са 0,014%, докато в Африка са 0,008%. По думите на Димитров България не е включена в тази статистика, но по данни на Музикаутор се доближава до резултатите на Африка. Същевременно Унгария е първенец в това отношение и е пример на световно ниво.
“Голямо неразбиране”
“Има голямо неразбиране на значението на авторското право”, категоричен е Момчил Даскалов. Той цитира и британско проучване на Music Works, което показва, че 9% от анкетираните предпочитат заведения, в които има музикален фон. Почти три пети от респондентите пък биха си поръчали още една напитка, ако хората в заведението се забавляват на музиката.
Данните сочат още, че за 94% от хората музиката в заведението е много важен фактор за атмосферата.
Механизъм за превенция
Сред стъпките, които предлагат от Музикаутор, е и механизмът за превенция на нарушенията.
Искаме да има механизъм, който да предвижда, че при търговската регистрация на даден обект заедно с останалите разрешения ще бъде включено и плащането на авторските и сродните права за публичното изпълнение на музикални произведения.
“Не смятаме, че формата на глобата ще отвори пазара”, коментира председателят на организацията Ясен Василев. По думите му вече са предлагани текстове за обсъждане на законодателно ниво на този механизъм за превенция, но резултат не е имало до момента.
Вътрешните проблеми и решенията им
В момента Музикаутор ползва стара швейцарска система за разпределяне на средствата. По думите на Димитров тя не е достатъчно добра, ето защо в момента се разработва български софтуер, който ще е готов през следващата годината. Именно той ще има задачата да помогне за справяне с проблема със закъснялото разпределение на средствата към авторите.
В момента парите от един концерт се разпределят в рамките на месец, но средствата от Spotify, YouTube и други дигитални платформи са по-трудни за разпределяне заради стандартите. С новата система обаче това препятствие ще бъде преодоляно, коментират от организацията.
преди 8 години Музикаутор сами си режат клона на който седят.Ако се опитат да направят пускането на музиката в заведенията скъпо, каквото ще стане при това откровено безумие, за въпросните туристически обекти цената на "музиката и шоуто" ще стане съразмерна с това да имат жива музика.Това от една страна лишава музикаутор от пари, а от друга прави местата с жива музика по привлекателни от местата с радио N-Joy например.Не само това! Изпълнителите тип "Music idol", ще увеличат значително живите си участия от което парите на "мюзик аутор" ще се насочат отново към продуцентите на "music idol"...В което няма лошо разбира се, стига Music author да са си направили добре сметката ;-)Във всички случай ще плъзнат досадни музикални инспектори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар