IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Когато ситуацията се усложни, руснаците купуват луксозни стоки

Рецесията и отслабването на рублата карат мнозина да инвестират в скъпи коли и часовници

09:30 | 13.02.16 г. 1
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Насочвайки се към втората си година в рецесия, повечето руснаци намаляват разходите си. Не и Ярослав Гафуров. 25-годишният московчанин твърди, че сега е перфектното време да се сдобие с любимите си играчки - луксозни коли и скъпи часовници.

Той е похарчил еквивалента на 1 млн. долара в рубли за нови коли през последната година, включително 250 хил. долара за Rolls-Royce и два модела Bentley, един от които все още е само по поръчка, както и топ модели на Mercedes и BMW, посочва мъжът. Други 70 хил. евро той дава за часовници, пише Bloomberg.

“Кризата не повлия на дневните ми разходи или на вакационните ми навици като цяло”, коментира Гафуров. Той твърди, че неговата практика като корпоративен адвокат е преодоляла лошия ефект на икономическата криза, която се задълбочава за руските компании.

Очевидно потребители като Гафуров помогнаха на някои луксозни марки да отчетат най-добрите си резултати в Русия през 2015 г., въпреки че като цяло продажбите на дребно се свиха с 10%. Около половината от руснаците едва могат да си позволят покупки отвъд храната и другите базисни разходи, сочат национални проучвания.

Нови магазини

Част от глобалните луксозни марки залагат, че тази тенденция ще продължи и отварят нови магазини в руската столица. ГУМ, богато украсеният универсален магазин на Червения площад в Кремъл, посрещна бутиците на Bulgari и Jimmy Choo, които бяха отворени през последната година. От Hermes са удвоили своето търговско пространство, според говорителя на ГУМ.

“Има ръст на продажбите не само в рубли, но и в твърда валута”, коментира Александър Павлов, вицепрезидент на Mercury, най-големият руски търговец на луксозни стоки на дребно и оператор на ЦУМ, главният московски универсален магазин от висок клас.

Някои богати купувачи намалиха пътуванията си до Европа и пазаруват повече у дома, според московската Fashion Consulting Group.

Prada заяви, че през последната година руснаците са “отбелязали значителен растеж”. Русия е била най-силният пазар в континенталната част на Европа за Rolls-Royce, обяви компанията.

На фона на всичко това се задълбочава поляризацията между твърде богатите и увеличаващите се редици на бедните, сочат правителствени данни. Според тях около 4 млн. души са паднали под прага на бедността през първите девет месеца на миналата година. Дори и да имат късмета да имат допълнителни рубли, те често не разполагат с много атрактивни възможности.

Типичните руснаци

“През последните две десетилетия на пазарна икономика страната три пъти е изпадала във финансови кризи”, твърди Владимир Колязников, главен изпълнителен директор на онлайн търговеца на висок клас модни стоки KupiVIP Group. “Това научи руснаците, че когато има пари, най-безопасното нещо, което да правиш с тях, е да ги харчиш”, допълва той.

По думите му поръчките на неговата компания са скочили с 55% миналата година. Обикновените руснаци се присъединиха към пазаруването, когато рублата започна отново да пада в края на 2014 г.

“Това е нещо, което руснаците обикновено правят”, твърди Зузана Пуз, анализатор на Berenberg Bank в Лондон. “Исторически погледнато има толкова много колебания в тяхната валута, но и в собственото им богатство - един ден имаш пари, а на следващия може да ги загубиш. Ето защо те се опитват да ги съхранят, затова често инвестират в часовници или други предмети, които съхраняват стойност”, казва тя.

Търговците на модни стоки твърдят, че скъпите чанти и обувки с ясно видими марки са сред най-добре продаващите се неща по време на криза. Големият удар пада върху по-ниския клас марки, коментира Денис Богатирев, главен изпълнителен директор на BNS Group, която има 180 модни магазина в Русия и миналата година отвори още четири магазина на Michael Kors.

“Обичам марки като Gucci, Chopard и Galliano и не искам да ги сменям с по-евтини”, твърди 42-годишната Валюлин, която живее със средства от недвижими имоти. “Ако имам по-малко пари, по-скоро бих намалила броя на нещата, които купувам”, казва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 0
Nathan
преди 8 години
Типичният руснак е нискочел с комплекси. Разчита , че липсата на достатъчо интелект може да бъде компенсиран с притежание на лъскави и луксозни стоки.При такъв ,,материал" съвсем логично руската икономика не може да се деверсифицира, а единствените източници приходи са приходите от военно-промишления комплекс и енергийния сектор.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още