Walt Disney залага 5,5 млрд. долара, че Китай е готова да приеме един от американските корпоративни символи, който ще отвори врати в азиатската страна през юни. Компанията обяви във вторник, че първият ѝ тематичен парк в континенталната част на Китай, ще бъде открит на 16 юни след повече от десетилетие планове. Shanghai Disney Resort трябваше да бъде отворен през 2015 г. за посетители, но Disney отложи този план за първата половина на тази година, пише Wall Street Journal.
Значителното забавяне отразява не само значителните строителни предизвикателства на тематичния парк, който е с площ от 3,9 кв. км и включва хотел и комплекс за забавления. То подчертава политическите и културни бариери в изпълнението на един толкова голям проект в партньорство с държавен консорциум в една комунистическа страна.
Откриването ще се случи на фона на забавянето на растежа на китайската икономика и може да засегне увереността на средната класа, която харчи повече средства за подобни ваканции.
Но също така следва огромния успех на Disney от премиерата на новия ѝ филм - „Междузвездни войни: Силата се пробужда“. Лентата дебютира в Китай миналия уикенд, събирайки рекордните 53 млн. долара там. През 2015 г. пусна редица боксофис хитове в азиатската страна, включително „Отмъстителите: Ерата на Ултрон“, който генерира 225 млн. долара в Китай, „Ант-Мен“, който събра 103 млн. долара, и „Пепеляшка“, който се сдоби с 68 млн. долара.
Напоследък все повече китайски и холивудски компании си партнират и сключват сделки, тъй като студията искат да утвърдят своите марки в страната с най-голямо население в света, а китайското правителство вижда забавлението като важна част от „нежната сила“.
Shanghai Disney остава най-голямата подобна сделка до момента. 57% от парка са собственост на подкрепяния от държавата консорциум, а останалите 43% - на Walt Disney. Местни партньори са отговорни за строежа и инфраструктурата около него, включително и специалната част от метрото, чиято линия е удължена.
Медийният гигант обаче е собственик на 70% от джойнт венчъра, който ще управлява парка, нейните директори са силно въвлечени в процеса. Всеки проблем в Shanghai Disneyland не просто ще засегнат тематичния парк, но ще повлияят негативно и на начина, по който бизнесът на Walt Disney се приема в Китай – от филмите до телевизионните и потребителските продукти.
На хоризонта има голям конкурент. Universal Parks & Resorts на Comcast изгражда тематичен парк извън Пекин, който е на стойност 3,3 млрд. долара. Той включва атракциони, свързани с Хари Потър, които са доказали популярността си в парка на компанията в Орландо, Флорида.
Тематичните паркове са вторият по големина бизнес на Disney отвъд телевизията. Миналата фискална година приходите на сегмента нараснаха със 7% до 16,1 млрд. долара, а оперативната печалба скочи с 14% до 3 млрд. долара. Въпреки това голяма част от растежа се дължи на Disneyland и Walt Disney World в САЩ. Международните операции в Хонконг и Париж отчитат спад.
Disney не разкрива капацитета на Shanghai Disneyland, но се очаква той да е най-големият от шестте ѝ парка, твърди източник, запознат с плановете на компанията.