Световният пазар на луксозни стоки се насочва към най-слабата си година от 2009 г. насам, повлиян негативно от комбинацията от сътресенията на борсите, силния долар и по-слабото търсене, пише Bloomberg.
Продажбите на луксозни стоки като дизайнерски рокли и обувки ще нараснат само с 1% до 253 млрд. евро през 2015 г. според Bain & Co. През май компанията прогнозира ръст от 2 до 4%. Прогнозата, която изключва валутните колебания, е за най-слабия ръст, откакто продажбите спаднаха с 11% през година след колапса на Lehman Brothers.
Луксозните марки като Louis Vuitton и Burberry се сблъскват с все по-трудни условия в Китай, тъй като забавянето на икономиката задълбочава ефекта от антикорупционната политика на правителството, която доведе до спад в търсенето на чанти и палта.
Междувременно ръстът в САЩ също се забавя заради сътресенията на фондовите пазари и силния долар, които повлияха на покупките от страна на местните жители и туристите. Продажбите на луксозни стоки ще спаднат за втора поредна година в Китай, а в САЩ няма да отбележат растеж, твърди Бейн.
“Става все по-трудно да се конкурираме”, твърди партньорът на Бейн - Клаудия Д’Арпицио, която е основен автор на изследването. В най-добрия случай пазарът ще нарасне с 2%, благодарение на по-голямото търсене по време на празниците, посочва тя.
Поне слабото евро помага. Колебанията на валутата ще повишат стойността на продажбите на луксозни стоки с 26 млрд. евро през тази година, прогнозира Бейн. Китайските потребители все още пазаруват там, където слабите валути влияят на цените, особено в Европа и Япония. Експертите очакват китайските потребители да донесат почти една трета от глобалните разходи за луксозни стоки, което е повече от 28-те процента през 2014 г.
Все по-видно става отсъствието на руснаците, които намалиха покупките си на луксозни стоки в Европа с повече от една трета между януари и август.
Бейн очаква бижутата да се най-добре представящата се категория през 2015 г. Според него те ще отбележат 6% ръст, докато при продажбите на часовниците ще има спад заради по-слабото представяне в Азия. Стоки като диамантените огърлици все още са разглеждани като сигурна инвестиция в една несигурна икономическа и финансова среда.
Д’Априцио твърди, че очаква растежът да се засили през второто тримесечие на 2016 г. Според нея вече е нормално пазарът на луксозни стоки да расте с 3 до 4%. В тази прогноза влиза и вероятната вълна от средната класа на Китай, която може да насърчи потреблението.
Общите разходи за луксозни стоки ще надминат 1 трлн. долара през 2015 г., водени от увеличаващите се продажби на луксозни автомобили, хотелите и изобразителното изкуство, посочва Бейн.