Една юнска събота Ли Сюе си купува билет през телефона за новия филм от поредицата “Дивергенти”. Цената му е 2 долара, много по-малко, ако го беше взела директно от киното.
“Защо да се редя на опашки в киното повече”, коментира 31-годишната жена, която работи в козметична компания в Китай. “Тези сайтове предлагат много по-евтини билети и мога да си избера добро място”, допълва тя.
Повече от половината киномани в Китай, или 63% през първото тримесечие, са си купили билети онлайн, твърди базираната в Пекин компания за проучвания Anlysys International. Според нея през 2014 г. за билети за кино в Китай са похарчени 4,55 млрд. долара, 2,2 млрд. долара от които са от онлайн трансакции.
Това е рязък контраст със САЩ, където уеб билетите са въведени преди повече от десетилетие, но само 13% от потребителите си купуват билети онлайн и плащат допълнителна такса за това.
Една от основните причини за бързото нарастване на купуването на онлайн билети в Китай е ценовата война, водена от трите интернет гиганта Baidu, Tencent Holdings и Alibaba Group Holdings.
Големите намаления са част от тенденция, която прави онлайн услугите много по-евтини от офлайн, в това число поръчките на храна, викането на такси и други, за които китайските потребители плащат дигитално за реални продукти.
За потребителите това е нещо хубаво.
Засега интернет компаниите инвестират пари, така че да си набавят по-голям пазарен дял, а на по-късен етап се тревожат за печалбата. Субсидирането на потребителските покупки позволява на фирмите да събират данни за потребителските навици за пазаруване, което пък им помага по-добре да насочват рекламите си.
Намаленията на филмовите билети са довели до боксофис бум. Броят на продадените билети е скочил с 49% през първата половина на годината, а продажбите достигат 3,26 млрд. долара според EntGroup.
Но представители на индустрията твърдят, че тази практика не е устойчива, защото парите могат да свършат преди компаниите да започнат да генерират печалба.
За компаниите, работещи в сферата на развлеченията, основното притеснение е, че намаленията безвъзвратно ще определят очакванията за ниски цени на билетите за кино.
Регулаторите също вземат въпроса под внимание. По-рано те се срещнаха с местните търговци на билети онлайн и с операторите на кината, за да им покажат, че не подкрепят намалението на цените, което излиза извън контрол.
Baidu, Alibaba и Tencent отказват да коментират случващото се. Поне засега те разполагат с достатъчно средства, за да поддържат тенденцията. Миналия месец Baidu обяви, че ще инвестира 20 млрд. юана през следващите години за развитието на сайта за продажба на билети Baidu Nuomi.