Едно от притесненията е, че предметите могат да попаднат в освободените от данък пространства на летищата, които служат за съхранение на предмети и не изискват преминаване през митница.
“Най-добрият начин да се спре това е чрез прихващане на елементите, преди те да се окажат на тези места”, коментира Даниел Бразиер от Министерството на вътрешната сигурност, добавяйки, че заповедите за обиск на въпросните пространства са почти невъзможни за получаване.
Пазители на изкуството
Като част от тези усилия Съветът за сигурност на ООН прие резолюция за забрана на продажбата на антики от Сирия и Ирак, а по-рано този месец Камарата на представителите на САЩ прие закон, който прави продажбата на разграбени артефакти от Сирия абсолютно незаконна.
Някои искат прилагането на военни действия или поне някакъв вид международна защита. Италианският министър на външните работи Паоло Джентилони предложи създаването на организация за защитаване на културното наследство при конфликти и бедствия. Генералният директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова пък призова за създаването на “защитени културни зони”.
Експерти като Данти от Бостънския университет твърдят, че няма начин тази кампания да бъде спряна без физическа намеса.
“Ако можем да задържим материалите вътре в Сирия и Ирак, “Ислямска държава” няма да може да получи пари за тях и това ще улесни света в репатрирането на антиките, когато конфликтът завърши”, коментира още той.
Нацисткото разграбване
Дотогава учените и експертите ще работят по описването на паметниците на културата, които трябва да бъдат защитени от незаконния трафик - т.нар. “червени списъци”, събрани от Международния съвет на музеите и базата данни на ArtClaim.
През септември ще бъде създадена организацията “Археолози без граници”, която ще има за цел да централизира тези усилия.
Кристофър Маринело, главен изпълнителен директор на Art Recovery, е прекарал повече от 20 години във връщане на плячкосаното от нацистите изкуство. Той смята, че битката с “Ислямска държава” в това отношение може да бъде спечелена.
“Всяка терористична организация или престъпна държава, дори и нацистите, които плячкосваха и продаваха изкуство, търси бързи пари”, коментира Маринело. “Крайната дестинация за ценните антики е Западът и хората тук сега са по-наясно с това, отколкото са били през XX век”.
Други са далеч по-песимистични. Ал Азм твърди, че възстановяването на върховенството на закона е от основно значение за борбата срещу експлоатацията на културното наследство, а в момента няма признаци за това.
“Индустрията с трафика на артефакти от Ирак и Сирия е като Холивуд за Лос Анджелис”, посочва той. “Точно както всеки в Лос Анджелис е амбициозен актьор, всеки в Сирия и Ирак е дилър в трафика на стоки. Хората няма да спрат, докато войната не завърши”.