На площ от над 8 хил. кв. метра в нигерийски търговски център в Лагос Йемиси Шилон се бори да събере най-голямата частна колекция произведения на изкуството в страната, която да се разпростира в общо 20 стаи.
63-годишният йорубски принц, който събира колекцията, откакто започва да учи инженерни науки в Университета на Ибадан, има повече от 7000 произведения, които са събрани в къщата и градината му. Тъй като търсенето и цените на съвременното африканско изкуство продължават да се покачват, Шилон се притеснява как да задържи крадците далеч от своите ценности, пише Bloomberg.
Стимулирани от богатия елит и от широкото признание на африканските артисти, средните цени на лотовете в Bonhams се увеличиха близо пет пъти до 50 хил. долара, откакто базираната в Лондон аукционна къща, основана през 1793 г., започва да организира специализирани продажби на съвременно африканско изкуство преди осем години. Сега Шилон планира да създаде свой частен музей в Лагос.
“Африканското изкуство се радва на бичи тренд и нечии инвестиции могат да се върнат в значителна печалба, а последните осем години със сигурност демонстрират това”, коментира Жил Пепиат, директор на Bonhams. “Нигерия със сигурност поведе тази революция сред артистите и цените, които доминират резултатите, идващи от Африка”.
Когато клиент изпраща творби на нигерийския скулптор и художник Бен Енуону преди осем години, Bonhams ги предлага за продажба заедно с останалите картини, но една от тях се продава за повече от 20 хил. паунда (30 670 долара), твърди Пепиат.
Това е един от онези моменти, които подсказват на Bonhams да започне да организира търгове само с африкански произведения. Около 50% от купувачите са от континента.
Нигерийците все повече виждат в изкуството “символ на статут и инвестиция”, твърди Шилон. По думите му пазарът ще стане още по-голям и за хора като него ще стане опасно да държат произведенията на изкуството в домовете си.
Освен че в Нигерия живеят все повече богати колекционери, най-голямата африканска икономика и производителка на петрол напредва значително в сферата на технологиите, медиите и интернет, което ѝ помага да разшири аудиторията си, посочва Жан Фритс, старши директор в Sotheby’s, отговарящ за африканското изкуство.
Sotheby’s обмисля провеждането на специализирани търгове за африканско изкуство, тъй като общите продажби на произведения от африканските и океанските страни са нараснали до 84 млн. долара през 2014 г. от 4 млн. долара преди две десетилетия, коментира Фитс.
Bonhams постави рекорд за цена на модерен африкански творец при продажба на негово произведение на търг - 3,04 млн. паунда за творба на южноафриканеца Ирма Стърн през 2011 г.
Технологиите “промениха нещата драстично, защото творците, които живеят в отдалечени райони, имат достъп до информация, до други творци, до други галерии”, твърди Елизабет Лалучек, арт директор в лондонската October Gallery. “Ако искам да намеря някого, мога да го направя”.
В Нигерия се провеждат редовни търгове от 2008 г. насам, посочва Шилон.
Въпреки че търсенето расте, индустрията е "безмилостна", твърди Мария Варнава, директор на лондонската Tiwani Contemporary gallery. "Целите се към един много малък пазар, така че се борите за една и съща база от колекционери, което ви прави безмилостни".
В сравнение с други пазари на изкуство, цените на африканските творби все още са скромни, а общите им брутни продажби на Bonhams през последните две години са събрали около 1,6 млн. паунда.
"По отношение на пазара на изкуство това е все още малка сума", посочва Пепиат.
Едно от предизвикателствата в религиозно консервативните страни като Нигерия са културните битки, с които се сблъскват хората на изкуството и колекционерите при промотирането на местното изкуството, коментира Шилон.