Часът е 17:00 в магазина на Nordstrom в Сиатъл и има 2 часа и половина до появата на Дядо Коледа. Клиентите получават текстови съобщения за мястото им на опашката и могат да се консултират за графика, както и това дали искат да видят чернокож, азиатски или Дядо Коледа, който владее жестомимичния език, пише Bloomberg.
В Macy’s в Ню Йорк посетителите могат да се регистрират онлайн за посещение в Света на Дядо Коледа. Други търговски центрове предлагат срещи с добрия старец на фона на пейзажи от “Замръзналото кралство” и “Шрек”.
През 2014 г. търговците на дребно разчитат повече на веселия старец да привлича клиентите в магазините и използват все по-усъвършенствани инструменти, за да примамят възможно най-много хора. Въпреки че икономиката се възстановява, трафикът в центровете за пазаруване е намалял през ноември. Това оказа натиск върху магазините и те предлагат все по-вълнуващи преживявания. В края на краищата да се срещнеш с Дядо Коледа не е нещо, което може да бъде поръчано в Amazon.com.
“Дядо Коледа е по-важен”, коментира Ян Книфен, главен изпълнителен директор на консултантската компания J. Rogers Kniffen Worldwide Enterprises.
Кариерата на Дядо Коледа в магазините започва през 1860 г., когато Роуланд Мейси го води, за да помогне за продажбите на магазин в Ню Йорк. “Светът на Дядо Коледа” в Macy’s пък се ражда през 1902 г. и вече има по 300 хил. посетители годишно само в Манхатън.
Тази концепция вече е възприета от всички търговци на дребно. В САЩ 850 хил. деца чакат на опашки, за да се срещнат с добрия старец, сочат данни на Международния съвет на търговските центрове.
С наближаването на Коледа търговците разчитат тези посещения да доведат до повече покупки за подаръци и импулсивни покупки от страна на клиентите. Около 70% от американците планират да направят коледно пазаруване в търговски център, за да се срещнат с Дядо Коледа, сочи проучване на ICSC.
Преживяванията с Дядо Коледа са се променили през годините. В епохата на селфитата много молове и търговци на дребно вече позволяват на родителите да правят снимки на децата си с Дядо Коледа, използвайки своите смартфони. Отминало е времето на традиционните фотографи на подобни събития. Някои места пък дори насърчават хората да водят и домашните си любимци.
Този бизнес е довел и до създаването на програми за обучение като Професионалното училище за Дядо Коледа в Денвър. Основателят му Сусен Меско твърди, че в момента има около 5000 професионално обучени Дядо Коледа в САЩ. Това осигурява на моловете и магазините обучени кадри.
Един Дядо Коледа, работещ в мол, печели средно между 17 и 22 долара на час, посочва Меско. Тя познава мъж на име Крис Кринглъс, който работи в Ню Йорк като Дядо Коледа и печели 500 долара на час.
“Децата не се променят - желанията се променят”, коментира един от стотиците Дядо Коледа в Америка. “Вярвам в децата. Стига те да вярват в мен, аз ще вярвам в тях”.