2014 година скоро ще е история. Вижте какво се случи през последните 12 месеца в специалната селекция Икономиката през 2014 г. Предлагаме ви поглед върху най-значимите събития и тенденции от политическия и икономическия живот на България и света.
Изминалите 12 месеца се превърнаха в бягане с препятствия за филмовата индустрия. Макар годината да обещаваше огромни успехи благодарение на заглавия като „Хобит“ и „Игрите на глада“ ситуацията от гледна точка на бизнеса не беше толкова розова.
Резултатите от бокс офиса в САЩ надминаха тези от 2013 г., но от друга страна на редица ключови пазари те останаха в застой. Китай се превръща във все по-сериозен фактор за успеха на филмовите продукции, но заплашва да се превърне в играч, който да диктува съдържанието в тях. В България ситуацията също не дава поводи за радост на фона на намаления бюджет за филмовата индустрия.
Ето и с какво по-конкретно се отличи светът на киното през 2014 г.
Филмите
Безспорно едно от най-големите събития на годината се оказа лентата „Игрите на глада: Сойка-присмехулка – Част 1“, която се превърна и в най-големия филмов дебют за годината в бокс офис класациите във Великобритания и САЩ. В първия си уикенд по кината продукцията генерира 123 млн. долара от продажбата на билети само в Америка.
Сюрреалистичната сатира „Бърдмен или Неочакваната добродетел на невежеството“ пък може да се похвали с най-голям брой номинации за наградите „Златен глобус“. Тя се състезава в общо седем категории.
С по пет номинации са драмата „Юношество“ и лентата „Игра на кодове“, която е посветена на Втората световна война.
Безспорен фурор предизвика „Интерстелар“, която събра над 622 млн. долара в световния бокс офис от излизането си на 5-и ноември до 17-и декември. Космическият приключенски филм на Кристофър Нолан успя да разбуни духовете, предизвиквайки поляризирани отзиви от страна на зрителите и критиците.
Marvel може да се похвали с успехи в лицето на „Пазители на Галактиката“. Лентата, разказваща за група супергерои, успя да покаже добри резултати и то в момент, в който филмовата индустрия не се радваше на силен период. Хитовата лента успя да привлече зрителите в кината по време на най-слабото лято по отношение на продажбите на билети от 2006 г. насам.
Коледният сезон пък даде обещанието да бъде успешен, особено при наличието на филми като „Хобит“.
Китай
Китай играе все по-важна роля за филмовата индустрия, тъй като има шанса да се превърне в най-големия пазар на кино в света. За последното десетилетие китайският бокс офис се радва на над 30% годишен растеж, а основната причина за този успех е значителното увеличение на средната класа в страната.
Големите филмови компании в никакъв случай не пренебрегват Китай, разбирайки ясно, че страната бързо се превръща в ключов играч в сектора. Статистиките го доказват - през 2013 г. Китайските зрители са генерирали 35,9 млрд. долара приходи в глобалния бокс офис. Всеки ден в азиатската страна се появява по 100 нови екрана, а общият брой екрани се пада по един на всеки 70 хил. души.
Виждайки всичко това, Холивуд търси начини да привлече китайските инвеститори. Благодарение на това филмовите студиа от САЩ имат шанса да получат достъп до страната с най-многобройно население в света.
Въпреки това Китай е страна, известна със своята цензура върху филмовото и телевизионното съдържание, но Холивуд прави смели крачки към местния пазар. Това, което в момента за американската филмова индустрия изглежда като златна мина, има шанса да се превърне в битка за надмощие с местните регулатори, особено за сцени, съдържащи насилие и секс.