Бъдещето на китайската филмова индустрия изглежда обещаващо, тъй като все повече китайци прекарват време, гледайки филми, За последните десет години китайският бокс офис се радва на повече от 30% годишен растеж. Това се дължи на увеличаването на средната класа в страната, пише BBC.
Китай до голяма степен допринася и за приходите в глобалния бокс офис през 2013 г. За въпросната година страната е събрала 35,9 млрд. долара приходи. Освен това местното кино има огромен потенциал за растеж. В момента в САЩ има 40 000 екрана, т.е. по един на всеки 8000 души, докато в Китай те са 20 000, или един на всеки 70 000 души.
Но всяка седмица в азиатската страна се появяват по 100 нови екрана, а сега Китай е на път да се превърне в най-големия филмов пазар в света.
Киното има дългогодишна история в Китай. Първият китайски филм се ражда през 1905 г., а индустрията процъфтява в края на 20-те и през 30-те години – време, познато като „Златната ера“ за местното кино.
Възходът на Комунистическата партия през 1949 г. се отразява негативно на индустрията, тъй като правителството гледа на филмите като на „инструмент за пропаганда“ и отнема творческата свобода на режисьорите. Почти две десетилетия по-късно Културната революция води до забраната за правенето на филми и такива не са създавани в Китай между 1966 и 1973 г. Въпреки че китайското кино започва да се съвзема след 1978 г., повечето филми, направени в страната, все още не успяват да пробият в международен план и нито един от тях не е печелил „Оскар“ за най-добра продукция.
В момента китайското правителство ръководи строителството на Китайския музей на националното кино в Пекин, който показва историята на китайското кино и се смята за най-големия филмов музей в света. Властите налагат квота за броя на чуждестранните филми, които е позволено да бъдат прожектирани в кината годишно, в опит да възродят местната филмова индустрия. Но режисьорите в Китай са спирани от цензурата в страната и необходимостта да отговорят на бщите вкусове.
„Властите винаги са се страхували от режисьорите и актьорите и от нашите дискусии по време на прожекции“, твърди Лу Чуан, който е млад режисьор. „Не разбирам това. Ако правителството иска да създаде златна ера за киното, то трябва да ни осигури по-отворена и либерална среда“.
Същевременно киното в страната се сблъсква с друг значителен проблем – пиратството. Около девет от всеки 10 DVD-та, продавани в Китай са фалшиви. Въпреки това търсенето на пиратски филми от повечето китайци намалява, а все повече зрители „искат реалното преживяване от ходенето на кино“.