IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Онлайн търговете и непрозрачният пазар на изкуство

Голяма част от компаниите, организиращи онлайн търгове, не разкриват резултатите от подобни събития

11:27 | 17.08.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Картина на Анди Уорхол, изобразяваща монета от никел, се очакваше да бъде продадена за 30 000 долара на тематичен онлайн търг, организиран от сайта Paddle8.com.

Вместо това творбата, създадена през 1986 г., не успя да привлече нито едно предложение от купувач, превръщайки се в най-голямото произведение на търга, което не успя да си намери нов собственик. 65% от 20-те творби на търга останаха непродадени, пише Bloomberg.

В момента не може да бъде открита информация резултатите от търга. Когато той приключи на 24-и юли, оценките и окончателните оферти изчезнаха от сайта. Толкова за прозрачността.

“Хората смятат, че преминаването на пазара на изкуство в интернет ще направи нещата по-прозрачни, но се случва точно обратното“, твърди Клер Макандрю, основател на консултантската фирма Arts Economics.

Петгодишното оживление на пазара на съвременно изкуство е подхранвано от нарастващия брой онлайн търговете и появата на нови компании, които се обзалагат, че потребителите ще купуват произведения на Уорхол и Банкси, докато стоят у дома по пижама.

За разлика от традиционните аукционни къщи като Sotheby's, Christie's или Phillips, които публикуват в уебсайтовете си оценките и цените на произведенията и събират тази информация в бази данни, резултатите от онлайн търговете често не са публикувани никъде, което превръща и без това непрозрачния пазар на изкуството в още по-непрозрачен.

Аукционни къщи, галерии и онлайн компании са продали по интернет произведения на изкуството с обща стойност от 2,5 млрд. евро (3,3 млрд. долара) през 2013 г. Това се равнява на 5% от световния пазар на изкуството, сочи докладът на Art Market за 2014 г. Продажбите на публични търгове са достигнали 22,5 млрд. евро през 2013 г., отбелязвайки 5% увеличение спрямо 2012 г.

Реалната цена

Липсата на прозрачност прави установяването на реалната цена за дадена творба по-трудно за купувачите и продавачите. Компаниите за онлайн търгове твърдят, че не публикуват резултатите от продажбите с цел да защитят клиентите, някои от които са художници, а други - организации с нестопанска цел, които разчитат на художниците да дарят произведения за техните благотворителни търгове.

По думите на Осман Кан, съосновател и главен оперативен директор на Paddle8, не всеки собственик на произведение иска цената на работата да бъде публично оповестена.

Изкривяването на пазара

Непрозрачният пазар позволява на купувачите по-лесно да препродават произведения на изкуството с цел печалба. Продавачите могат да правят това без страх от опетняване на стойността на работата, ако се стигне до провал, посочва Томас Данзигер, партньор в Danziger, Danziger & Muro. По думите му, ако една творба не се продаде, тя изчезва без следа.

По време на търга на Paddle8, наречен „Currency”, седемте купени произведения събраха общо 14 950 долара – една малка част от максималната сума от 264 700 долара, която аукционната къща си е поставила за цел.

Най-скъпо продадената работа на търга е картина на Кейт Бринкуърт, изобразяваща червени и черни зарчета, както и други игрални принадлежности. Произведението беше оценено на 4000 до 6000 долара. Купувачът му обаче се сдоби с него срещу сумата от 3500 долара.

За предпазливите играчи на пазара това е атрактивен начин да правят бизнес. От гледна точка на експертите това определено изкривява пазара, твърди Макандрю.

Последна актуализация: 01:49 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още