IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как Lego стана компания за "бърза мода"

Компанията трябва да упражнява невероятна дисциплина, за да може веднага да набавя най-търсените продукти и да ги изпраща на клиентите си светкавично

19:31 | 29.12.13 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Lego се премести по-близо до големите си пазари. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Lego се премести по-близо до големите си пазари. Снимка: Ройтерс

Може би мислите Lego за вездесъща компания, която е на пазара от векове. По няколко показателя това наистина е така, пише Businessweek. 81-годишната датска фирма за играчки в момента е втората по големина в сегмента си в света след Mattel и произвежда грубо по 36 млрд. пластмасови елемента годишно. Емблематичните ѝ мини-фигурки се очаква да надхвърлят по численост населението на земята до 2019 г. Въпреки това играчките продължават да са много печеливш бизнес, твърди главният финансов директор на фирмата Джон Гудуин, като отбелязва, че тя все повече заприличва на пионери в сектора на "бързата мода" като H&M, Zara и Forever 21. 

Този декември очевидно хората се бавят с решението си какво да сложат под елхата, което още повече засилва натиска върху Lego да набави правилните играчки за последните дни на сезона на пазаруването. "В тази ситуация е още по-важно да имаме много добри данни, за да можем да доставим на търговците правилните продукти в правилния момент", споделя Гудуин в интервю за Wall Street Journal.

Въпреки че за търговците е нормално да искат да са супер-бързи и да реагират на секундата в най-натоварения сезон, Lego трябва да упражнява невероятна дисциплина, за да може веднага да набавя най-търсените продукти и да ги изпраща на клиентите си светкавично.

От една страна, само едно липсващо парченце в кутия Lego може да развали целия празник на някое дете. От друга страна много от най-продаваните продукти на фирмата включват лицензионни сделки с Marvel Entertainment, Harry Potter, Star Wars и т.н. Твърде силната зависимост от популярността на филмови обединения бе един от факторите, които почти сринаха фирмата в началото на тази практика. В годините с нови блокбъстери, с които Lego имаше сключени сделки, продажбите бяха силни. Но в годините без такива, те потъваха.

Като част от извършените промени Lego се премести по-близо до големите си пазари, като инвестира сериозно в производствени съоръжения в Мексико (за да обслужва най-големия си пазар - САЩ) и Унгария (за Германия - вторият по големина пазар). Вероятно най-важната стъпка, която бе предприета, бе ограничаването на броя на елементите, които инженерите на Lego имат право да използват в проектите си.

"Когато Lego бе на път да фалира през 2003 и 2004 г., една от големите промени бе да се намалят броят и цветовете в предлаганата гама продукти. Те се съсредоточиха върху онези елементи, които могат да бъдат използвани в различни комплекти", обяснява Дейвид Робъртсън, автор на книгата "Тухла по тухла: Как Lego пренаписа правилата на иновациите и завладя световната индустрия с играчките". "След това Lego отдели производството на части от асемблирането на комплектите, което им даде много повече пъргавина. Ако един комплект се продава по-слабо от очакваното, а друг - много по-силно, Lego може да премести елементите, предназначени за по непопулярния комплект към по-популярните, като за да задоволи търсенето е нужно да произвежда само няколко уникални елемента. Това им позволява да реагират много по-бързо на променливите вкусове на основните им клиенти", отбелязва Робъртсън.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:24 | 05.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още