„Русия се превърна в много, много важен пазар за нас. В Европа и Северна Америка има много колекционери, които се оглеждат за специални предложения от Macallan. Като дял от покупките на това, което предлагаме в последно време обаче, ние виждаме все по-голям и по-голям процент да се насочва към Русия и азиатско-тихоокеанския регион”, обяснява Кокс.
За потенциалните инвеститори имена като Macallan са страхотна възможност – миналата година 64-годишно уиски, предложено на благотворителен аукцион, достигна рекордна цена от 460 хил. долара. Синг обяснява, че не всички бутилки са толкова скъпи и влизането на пазара е доста лесно – трябват само пари и място за съхранение на колекцията, посочва той.
„Сега е много по-лесно, отколкото преди години. Редом с увеличаването на търсенето нараства и броят на специализираните магазини, откъдето може да се пазарува”, обяснява Синг.
„Има голям брой аукционни къщи. Помня, че когато аз влязох на пазара, имаше само една и се организираше по едва един аукцион на година. Днес има три или четири аукционни къщи, като всяка от тях прави по 3-4 наддавания на година. Това е доста”, смята Синг.
„Колекция от около 120-150 бутилки е доста добра колекция. Така бихте имали баланс от някои стандартни експонати, от някои редки и доста скъпи. Това е контролируем размер на колекция”, обяснява специалистът.
Най-добрата политика е да се действа сдържано, препоръчва Кокс и обяснява, че както всяка друга инвестиция, така и уискито може да поскъпва или поевтинява. Началото трябва да е внимателно и предпазливо, да се проучва пазара и да се купува ограничено количество бутилки, съветва още той.
Основната дума, за която трябва да се следи на този пазар, е рядкост. „Със сигурност предлагането е важно, така че затворени фабрики и стари бутилки предизвикват интерес”, смята МакКормик.
Синг също е съгласен, че „изгубените дестилатори” – стари производители, чиито имена провокират асоциация за рядкост и ексклузивитет, са най-добрите инвестиции.
„Изгубен дестилатор е производител, затворил врати преди много години и който вероятно никога повече няма да отвори врати. Пример за това е Brora. Той е затворил през 1984 година и цената на уискито му се повишава с всяка следваща година”, посочва Синг.
За разлика от виното, при уискито вече има и организиран пазар. Майкъл Капън, който основа борсата за уиски The Whisky Exchange и създаде индекс на цените, догодина планира да стартира и инвестиционен фонд, насочен към сектора.
Макар да следят за неща като рядкост и ексклузивитет, експертите са единодушни, че инвеститорите трябва да изпитват и любов към уискито – нещата не са въпрос само на пари.
„Начинът, по който класирам уискито е, че то е на върха на пирамидата от спиртни напитки. Ултимативната напитка. Хората започват с джин, водка, след това преминават на следващо ниво, вероятно с ром, след което достигат до уискито. Хората се влюбват в уискито и не мисля, че има връщане назад”, категоричен е Синг.
Причината според него е, че има много различни варианти и вкусове, така че има за всекиго по нещо.
преди 12 години Инвестирам редовно, но в умерени количества :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Вярно ли е това да се запитаме?Без въздух човек издържа максимум 4 минути!Без вода човек издържа около 4 дни за по-едрите хора! Попаднал в суха и безводна среда ако човек употребява алкохол това само го убива по-бързо! алкохола води до дехидратация!Някои учени усилено твърдят,че алкохола е вреден за здравето!Значи по-уместна е инвестиция в зелени технологии пазещи въздуха и водата - неща без които неможе да се живее! отговор Сигнализирай за неуместен коментар