Сигурността и удобството вече не са достатъчни за много шофьори, които прекарват голяма част от деня си зад волана, пише ДПА.
Чувството за релаксация вече е също толкова желано и ценено, което кара производители на автомобили да експериментират все повече с аромати и функции за масаж.
„Хората прекарват все повече време в колите си. Поради това отдаваме по-голямо значение на това да се чувстват спокойни“, посочва Франк Леополд, ръководител на отдела за развойни технологии на Opel.
Със сигурност не става дума за сауна в автомобила, но според Леополд има редица малки подобрения, които могат да бъдат направени, за да се повиши чувството за релаксация на шофьора при пътуване.
„В бъдеще много производители ще предлагат устройства за повишаване на икономичността, системи за комуникация и развлечение", отбелязва експертът.
Първите стъпки вече са направени в редица модели от висш клас като Maybach, който предлага седалки, накланящи се до положение за сън.
Дизайнерите на BMW, Audi и Mercedes се насочват към разработването на странично осветление, както и светлини, създаващи определена атмосфера. Разпръскването на аромати в автомобила е допълнителна екстра, над която работят.
Все повече модели предлагат масажиращи седалки и волан - до неотдавна подобни екстри можеха да се намерят само при автомобили от най-висок клас, но Citroen C4 вече предлага такива седалки и в компактния клас.
Според Хартмут Зинквиц, дизайнер на Mercedes, тишината също е необходима за създаване на положителна среда, така че звукоизолиращите стъкла стават все по-популярни. Някои производители дори инсталират електронни устройства, които заглушават страничните шумове чрез звукови вълни.
Японският автомобилопроизводител Nissan дори използва променлив контрол на климатичната система, който дава възможност през купето на автомобила да повее лек бриз.
Използването на подобни устройства обаче има и сериозна страна.
Става дума най-вече за сигурност. Шофьор, който се чувства като у дома си в колата, е по-отпочинал, по-внимателен и следователно има по-малка вероятност да предизвика катастрофа", отбелязва Леополд.