В период на криза мнозина се заричат, че ще заменят автомобили си с колело, за да спестят от разходите за гориво и поддръжка. Който и да е велосипед надали може да замени удобството и екстрите на колата, но в някои случаи по цена двете возила могат спокойно да си съперничат. И говорейки за скъпи колела, е добре да направим едно уточнение - забравете за Tour De France, най-скъпите двуколесни шедьоври са доста по-различни от състезателните модели.
Според заглавието на автобиографията на емблемата на американското шосейно колоездене Ланс Армстронг, който е и осемкратен шампион на състезанието Tour De France, истината не е в колелото. Освен, разбира се, когато велосипедът струва половин милион долара.
Няколко месеца след миналогодишната Обиколка на Франция (Tour De France), колелото Trek Madone на Армстронг беше продадено на благотворителен търг на Sotheby's за набиране на средства за борба с рака. Освен че е ползвано от осемкратния шампион на Обиколката, велосипедът с карбон-фиброва конструкция е проектиран от дизайнера Дейман Хирст (през 2007 г. същата аукционна къща продава изработена от него кутия за хапчета за рекордните 9,6 млн. паунда – най-високата цена за произведение на жив дизайнер дотогава). Колелото е украсено със стотици истински, бляскави пеперудени крила, с които е покрита цялата рамка.
Хора от организации за защита на животните обявиха „творбата му“ за „ужасяващо варварство“. Но някои богати любители на колелата не смятат така – велосипедът е продаден на анонимен участник в търга за 500 хил. долара и така това превозно средство е издигнато на пиедестал като най-скъпото колело в историята, съобщава списание Forbes.
Обиколката на Франция отдавна е нещо повече от шанс да се наблюдават едни от най-впечатляващите на Земята дуети между човека и машината. Състезанието е и възможност да бъдат показани самите колела. Неслучайно водещите лидери в областта на производството на велосипеди използват именно надпреварата, за да покажат новия си дизайн, изработка или изпитването на нови материали при изработката на колелата и така да навлязат в света на аматьорите и любителите.
„Това е като Формула 1, но за велосипеди“, казва Девин Уолтън, член на маркетинговия екип на производителя на колела Shimano. „Отборите представят много скъпа технология, която впоследствие стига до потребителите“.
Тази година, например, Обиколката е първата по рода си в досегашната история, в която няколко отбора ще карат Shimano Di2 колела с електронна система за превключване на скоростите и за предотвратяване на триенето, което намалява скоростта. Тази система, която само бе представена на Обиколката на Франция през 2007 г., вече се продава на крайния потребител и струва около 5 000 долара.
Колелата на някои от отборите, които участват в Обиколката, вече са достъпни на пазара, но на доста високи цени. Trek, които правят колелата на отбора на Армстронг RadioShack, продават всеки един от моделите, който излиза на пистата във Франция, в търговската мрежа. Един от тези модели струва 17 хил. долара или по-малко, в зависимост от украсата и компонентите, които са вложени в него.
Ако обаче любителите колоездачи искат да изпитат истинското усещане – обикновено запазено само за едни от най-добрите колоездачи в света – да карат колело, направено по техен вкус и оптимално изградено така, че да е по мярка на тялото им, те се обръщат към Кевин Сандърс от KGS Bikes.
Бившият инженер обяснява, че клиентите, които идват в ателието му в Сан Антонио, обикновено прекарват там не по-малко от три часа, по време на които им се правят всякакви тестове за каране в различни ситуации, настилки и пози. Най-скъпото колело, правено по поръчка в ателието, струва 32 хил. долара. „Ние не се стремим да сме близо, стремим сме да сме перфектни“, казва Сандърс.
Колелата на KGS ще са само част от ултраскъпите и високотехнологични машини, които ще бъдат показани на изложението Best Bikes между 10 и 13 юни следващата година в Монте Карло, Монако. Модели със златно покритие, кожа от питон или дамски колела с инкрустирани камъни Сваровски от италианския производител Montante, които се продават за 43 хил. долара, както и такива, направени от инженерите на Mercedes, са само част от велосипедите, за които е заявено желание за участие.
Едно от ултраскъпите колела, което обаче няма да бъде показано в Монако, е направеното от френския производител Aurumania и се казва Crystal Edition Gold Bike. Велосипедът е не само с позлатена рамка – благородният метал присъства по колелата и спирачките, заедно с 600 кристала Сваровски. С цената си от 101 хил. долара това вероятно е и най-скъпото колело, което не се продава с наддаване и е достъпно на пазара.
Все пак глобалната криза оказа влияние и върху този пазар. По думите на Сандърс неговата фирма се е фокусирала върху продажбите на колела в ценовия диапазон около 20 хил. долара. По-скъпите от 30 хил. долара имат цветни декорации, но според Сандърс хората сега не са склонни да дадат допълнително 10 хил. долара за рисунки.
Според Пол Ерл, организатор на изложението Best Bikes в Монте Карло, дори и в тежките времена колелото си остава най-евтиното луксозно превозно средство на фона на колите и моторите. „Колелата са относително демократични в някои случаи. Вероятно ако видите Ferrari да минава покрай вас, няма да можете да си го позволите. Но все още може да похарчите 10 хил. долара за колело“.