IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Летящата кола е факт, въпросите обаче остават

Цената на съвременното летящо возило е 194 хил. долара, но къде ще може да се управлява и как ще се избегнат проблемите с въздушния трафик остава неясно

10:51 | 01.07.10 г.
Летящата кола Terrafugia Transition може да се движи както във въздуха, така и по пътищата. Снимка: Terrafugia
Летящата кола Terrafugia Transition може да се движи както във въздуха, така и по пътищата. Снимка: Terrafugia

Представете си, че сте в задръстване. Не ви остава нищо друго, освен да подадете главата си през прозореца и да се разкрещите, или да изоставите колата и да тръгнете пеша. Има и друг вариант – да си вземете поука и да си купите летяща кола.

Американската компания Terrafugia, основана от учени от Масачузетския технологичен институт, вече започна производството на летящ автомобил, след като получи специално разрешение от органите, регулиращи авиацията, съобщиха вестниците Daily Mail и Daily Telegraph.

Проблемът до сега беше в това, че производителите не успяха да изпълнят изискването за тегло под 600 кг. Моделът Terrafugia Transition се води като "лек спортен самолет", който е най-малкият по американската класификация. Заради изискванията за безопасност на автомобилите обаче той трябва да има и въздушни възглавници, подсилени зони и други характеристики, които го правят с 60 кг по-тежък.

Ентусиазмът за летящи коли не е от скоро. Той достига своя пик през 1950 г. Тогава компанията Ford Motor дори започва масовото производство на такъв модел. Пречки за внедряването на този продукт обаче, както тогава, така и сега, има.

Една от тях е необходимостта от изграждане на допълнителни пътища за новия тип автомобили. Единственото разрешено място за приземяване и излитане от и на обществени магистрали е Аляска, която е известна с многото си самолетни катастрофи, припомня The Economist.

До няколко години се предвижда и навлизането на ново поколение контролни системи за въздушния трафик – сателити, радио-импулсни приемопредаватели. Това означава, че ако във въздуха се появяват все повече и повече летателни обекти, следенето за сигурността им ще стане доста трудно.

Съществува проблем и за контрола на трафика. Самолетните компании увеличават броя си, предлагат все повече полети, а частните самолети вече не са такъв лукс. Когато от Ford са предложили летящата кола, въздушният трафик не е бил толкова засилен, но сега, ако тези коли станат масови, може да се създаде сериозна пречка за онези, които използват въздушното пространство.

Под въпрос са и уменията за пилотиране, а не само за шофиране, на всеки желаещ да се сдобие с летяща кола. За разрешително за лек спортен самолет в САЩ са необходими 20 летателни часа обучение. То се взима много по-лесно от свидетелството за пилот на частен самолет.

Terrafugia Transition има две места. По пътищата се движи със сгънати крила при нормална скорост. В самолет се трансформира само за 15 секунди, но трябва да има достатъчно място за излитане - летище или голям частен терен с дължина към 600 м.

Производителят на автомобила твърди, че летящият автомобил се поддържа лесно.

Той работи с обикновен безоловен бензин и може да влезе в домашен гараж.

Крилата се сгъват автоматично, а двигателят е един и същи за пътешествие по суша и във въздуха.

Във въздуха автомобилът може да развива до 160 км/ч.

Terrafugia изтъква, че едно от основните предимства на летящия автомобил е неговата безопасност. Ако времето е лошо, собственикът му може да се прибере по пътищата, а не да чака добри условия за летене или да пилотира с опасност за живота си.

Компанията производител вече има 70 поръчки, като всеки от заявилите желание да пилотират летящата кола е оставил по 10 хил. долара депозит. Крайната цена на автомобила е 194 хил. долара - за кола тя е висока, но за самолет е много приемлива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:57 | 03.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още