През юни в германския град Цвикау почина Вернер Ланг, създател на една от най-масовите европейски коли - Trabant. Този автомобил не се произвежда от повече от 20 години, но благодарение на огромната си популярност ще бъде помнен още дълги години. Както и конструкторът му. И не само заради това, че Trabant е сигурно единственият масов автомобил, чието купе никога не ръждясва...
Моделът, който се появява през 1957 г. и се произвежда до 1991 г., става символ на една епоха за жителите на бившата ГДР. След разделението на Германия след края на Втората световна война, ръководството на младата държава си поставя за цел да създаде масов автомобил, който да бъде достъпен за всички слоеве на населението.
В крайна сметка в Цвикау започва производството на машини с купе от дурoпласт (след войната металът е сред най-дефицитните материали) и бензинов двутактов мотор с мощност 18 к.с. (на по-късен етап те стават 26). Основното при модела е проста и евтина конструкция. Това превръща Trabant в източногерманска версия на Ford T и качва цяла една нация на автомобили.
Като цяло от конвейра слизат над 3 млн. машини. Като се отчете, че в края на 80-те години на миналия век населението на Германия е около 16 млн., може да се пресметне, че на всеки трети жител на ГДР се е падал по един Trabant.
Освен това машините масово са изнасяни зад граница, при това не само в бившите социалистически страни, сред които е и България, но и в много капиталистически държави - Белгия, Холандия, Гърция, ЮАР и др. И до ден-днешен в много държави има фен-клубове на Trabant, а самата кола е увековечена чрез редица различни прояви.
Някои от тях са доста нестандартни. Trabant може да бъде срещнат в популярната 3D видеоигра Half-Life 2. Там автомобилът е част от виртуален постапокалиптичен пейзаж, за който дизайнерите са използвали източноевропейската архитектура от 70-те години на миналия век.
Сред тези, които и до ден-днешен изкарват пари от легендарния модел, е Торстен Ян. Той продава консервени кутии с миризма на Trabant. Кутийките с надпис Trabi Duft струват по 4 евро едната и "издържат" по цели 2 седмици след отварянето им. "Едно време цялата държава миришеше на Trabant и някои хора още изпитват носталгия по тази миризма", обяснява Ян, цитиран в обзорния материал на руското издание Motor.
Няколко Trabant-а в различна окраска пък бяха видяни от цял свят, след като бяха използвани като част от светлинното шоу по време на световното турне на U2 - Zoo TV Tour, което стартира през 1992 г. и продължи през 1993 г. Идеята за използването на машините дошла на музикантите по време на работата им над албума Achtung Baby, който е записан в Берлин.
Част от тези коли могат да бъдат видени и днес в Hard Rock Cafe в Дъблин и Берлин.
След падането на Желязната завеса именно Берлинската стена се превръща в многокилометрова изложба на графити. И един от символите на ГДР, напълно естествено, се появява сред тях. Trabant и историческата целувка между генералният секретар на СССР Леонид Брежнев и ръководителя на ГДР Ерих Хонекер са сред най-разпространените теми в творчеството на уличните художници.
В родния Цвикау пък се намира паметник на Trabant. Моделът е една от най-големите знаменитости в града редом с пианиста и композитор Роберт Шуман и един от пионерите в автомобилната промишленост Аугуст Хорх.
Още един монумент на машината е изложен през 1989 г. в центъра на Прага. Скулптурата носи името Quo Vadis и е посветена на политическите бегълци от ГДР, които са имали смелостта да напуснат родината на Trabant. Сега паметникът се намира в посолството на Германия в Чехия.
В България също имаме символ, който отбелязва машината. В парка със скулптури пред Националната художествена галерия в София си имаме фигура на Trabant с естествени размери.
Манията около модела не стихва и някои негови фенове са му верни до гроб. Даже са си татуирали автомобила, което доказва, че за тях Trabant означава нещо много повече от обикновено средство за придвижване.
Trabant се оказва полезен и за някои същества, като тези щъркели, които са свили своето гнездо върху истински автомобил на територията на бившото ГДР.
Преди няколко години беше направен опит за възраждане на Trabant. На изложението във Франкфурт премиера направи концепт на име Trabant nT, който разчита на електрически двигател. Този автомобил обаче така и не започна да се произвежда серийно.
Още любопитни новини от света на автомобилите четете в Automedia.bg
Какво наследство ни остави Trabant?
Уникални паметници, татуировки и участие в популярни видеоигри все още напомнят за легендарния автомобил
10:42 | 02.07.13 г.Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
ООН гледа с тревога към завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом
-
Притеснения за производството тласнаха индекса на цените на храните в света до 18-месечен връх
-
Stellantis отново спира работа в завода на Fiat заради слабо търсене
-
Опустошителните наводнения в Испания ще струват на застрахователите близо 3,5 млрд. евро
-
Фармацевтични фирми в България искат лимит на отстъпките към НЗОК за новите терапии
-
Маклуф от ЕЦБ: Не бива да бързаме с разхлабването на паричната политика
-
Русия започна да използва масово дронове с термобарична бойна глава
-
Европейските държави започват работа по проект за кораб от следващо поколение
-
Байдън призова американците "да снижат градуса" след победата на Тръмп
-
Щатските индекси се повишиха след решението на Фед за лихвените проценти
-
Коалицията в Германия се разпадна заради Украйна - Линднер искал да даде ракети, не пари
-
Какъв е двигателят на силната пазарна реакция на победата на Тръмп?
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Украйна е близо до своята ракета, способна да порази Москва, но ѝ липсват компоненти
-
Китайците насочват незаконно милиарди долари извън страната
-
Западни служби обвиняват Русия в опит за саботаж на самолети, летящи за САЩ и Канада
-
Какво ще получи Илон Мъск след избирането на Доналд Тръмп за президент?
-
"Лукойл" планира да продаде рафинерията си в Бургас на катарско-британски консорциум
-
Защо икономиката на Испания се разширява по-бързо от другите страни в еврозоната
-
Първи близки кадри на руския изтребител Су-57 от Китай показват смущаващо лошо качество
-
Кешовите наличности на Berkshire Hathaway достигнаха рекордните 325 млрд. долара
-
Криза с маслото в Русия показва нарастващата икономическа цена на войната
-
Да загубиш 165 хил. паунда за час, или как се случват измами в Revolut
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
Деси Стоянова: Когато си свел публичния си образ до редове в LinkedIn, пропускаш възможности
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
Вълната от евтини китайски електромобили застигна и българския пазар
-
Бивш шеф на "Роскосмос": Дронове смениха "адресната регистрация" на Черноморския флот
-
Акио Тойода: Пълната електрификация при колите ще доведе до загуба на работни места
-
Гуверньорът на Австрийската национална банка: С удоволствие бих приветствал България в еврозоната
Коментари
Финанси виж още
-
Н. Стойков: Доналд Тръмп прави инвестициите в петролни компании отново привлекателни
-
Кризата в Германия заличи оптимизма на борсите в Европа последната сесия за седмицата
-
БНЕБ увеличава капитала със собствени средства до над 5,3 млн. лв.
-
Другата голяма победа на криптоиндустрията след Тръмп – американският борсов регулатор
-
SOFIX отчита 0,61% седмичен ръст до 859,4 пункта
-
Мажоритарният акционер на "БГ Агро" отправя търгово за останалите акции на цена 1,05 лв. за брой