През юни в германския град Цвикау почина Вернер Ланг, създател на една от най-масовите европейски коли - Trabant. Този автомобил не се произвежда от повече от 20 години, но благодарение на огромната си популярност ще бъде помнен още дълги години. Както и конструкторът му. И не само заради това, че Trabant е сигурно единственият масов автомобил, чието купе никога не ръждясва...
Моделът, който се появява през 1957 г. и се произвежда до 1991 г., става символ на една епоха за жителите на бившата ГДР. След разделението на Германия след края на Втората световна война, ръководството на младата държава си поставя за цел да създаде масов автомобил, който да бъде достъпен за всички слоеве на населението.
В крайна сметка в Цвикау започва производството на машини с купе от дурoпласт (след войната металът е сред най-дефицитните материали) и бензинов двутактов мотор с мощност 18 к.с. (на по-късен етап те стават 26). Основното при модела е проста и евтина конструкция. Това превръща Trabant в източногерманска версия на Ford T и качва цяла една нация на автомобили.
Като цяло от конвейра слизат над 3 млн. машини. Като се отчете, че в края на 80-те години на миналия век населението на Германия е около 16 млн., може да се пресметне, че на всеки трети жител на ГДР се е падал по един Trabant.
Освен това машините масово са изнасяни зад граница, при това не само в бившите социалистически страни, сред които е и България, но и в много капиталистически държави - Белгия, Холандия, Гърция, ЮАР и др. И до ден-днешен в много държави има фен-клубове на Trabant, а самата кола е увековечена чрез редица различни прояви.
Някои от тях са доста нестандартни. Trabant може да бъде срещнат в популярната 3D видеоигра Half-Life 2. Там автомобилът е част от виртуален постапокалиптичен пейзаж, за който дизайнерите са използвали източноевропейската архитектура от 70-те години на миналия век.
Сред тези, които и до ден-днешен изкарват пари от легендарния модел, е Торстен Ян. Той продава консервени кутии с миризма на Trabant. Кутийките с надпис Trabi Duft струват по 4 евро едната и "издържат" по цели 2 седмици след отварянето им. "Едно време цялата държава миришеше на Trabant и някои хора още изпитват носталгия по тази миризма", обяснява Ян, цитиран в обзорния материал на руското издание Motor.
Няколко Trabant-а в различна окраска пък бяха видяни от цял свят, след като бяха използвани като част от светлинното шоу по време на световното турне на U2 - Zoo TV Tour, което стартира през 1992 г. и продължи през 1993 г. Идеята за използването на машините дошла на музикантите по време на работата им над албума Achtung Baby, който е записан в Берлин.
Част от тези коли могат да бъдат видени и днес в Hard Rock Cafe в Дъблин и Берлин.
След падането на Желязната завеса именно Берлинската стена се превръща в многокилометрова изложба на графити. И един от символите на ГДР, напълно естествено, се появява сред тях. Trabant и историческата целувка между генералният секретар на СССР Леонид Брежнев и ръководителя на ГДР Ерих Хонекер са сред най-разпространените теми в творчеството на уличните художници.
В родния Цвикау пък се намира паметник на Trabant. Моделът е една от най-големите знаменитости в града редом с пианиста и композитор Роберт Шуман и един от пионерите в автомобилната промишленост Аугуст Хорх.
Още един монумент на машината е изложен през 1989 г. в центъра на Прага. Скулптурата носи името Quo Vadis и е посветена на политическите бегълци от ГДР, които са имали смелостта да напуснат родината на Trabant. Сега паметникът се намира в посолството на Германия в Чехия.
В България също имаме символ, който отбелязва машината. В парка със скулптури пред Националната художествена галерия в София си имаме фигура на Trabant с естествени размери.
Манията около модела не стихва и някои негови фенове са му верни до гроб. Даже са си татуирали автомобила, което доказва, че за тях Trabant означава нещо много повече от обикновено средство за придвижване.
Trabant се оказва полезен и за някои същества, като тези щъркели, които са свили своето гнездо върху истински автомобил на територията на бившото ГДР.
Преди няколко години беше направен опит за възраждане на Trabant. На изложението във Франкфурт премиера направи концепт на име Trabant nT, който разчита на електрически двигател. Този автомобил обаче така и не започна да се произвежда серийно.
Още любопитни новини от света на автомобилите четете в Automedia.bg
Какво наследство ни остави Trabant?
Уникални паметници, татуировки и участие в популярни видеоигри все още напомнят за легендарния автомобил
10:42 | 02.07.13 г.
Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Ръстът на заплатите за най-нископлатените работници в Обединеното кралство се забавя
-
„Зоотрополис 2“ си върна първото място в боксофиса в Северна Америка
-
ПП-ДБ не вижда управленска формула в рамките на 51-то Народно събрание
-
Русия търси 229 млрд. долара чрез съдебен иск срещу Euroclear
-
Продажбите на дребно в Китай се забавиха до най-слабия темп извън периода на Covid-19
-
Южнокорейският Kospi поведе спадовете в Азиатско-Тихоокеанския регион
-
Защо товарният железопътен транспорт в САЩ отделя повече емисии от въглищните централи?
-
Гърция изплаща предсрочно близо 5,3 млрд. евро от спасителните заеми
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
"Булгаргаз" предлага поевтиняване на природния газ с над 3% за януари
-
Производителят на роботите Roomba обяви фалит
-
Мелони: Европа трябва да приеме новата стратегия за сигурност на Тръмп
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
Скритата сила на еврото може да помрачи „доброто позициониране” на ЕЦБ
-
ЕС обмисля да отложи с пет години забраната за двигатели с вътрешно горене при новите коли
-
КФН е наредила на "ДаллБогг Живот и здраве" да вдигне цените на "Гражданска отговорност"
-
Защо Русия толкова силно иска украинския регион Донбас?
-
Руската централна банка завежда арбитраж в Москва срещу Euroclear заради замразените ѝ активи
-
ЕЦБ поднови искането си към Италия да преразгледа плана за златните резерви
-
Най-богатите в света притежават три пъти богатството на по-бедната половина
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
Коментари
Финанси виж още
-
Русия търси 229 млрд. долара чрез съдебен иск срещу Euroclear
3 -
Южнокорейският Kospi поведе спадовете в Азиатско-Тихоокеанския регион
-
Офертата на Tether за Ювентус сблъска новите срещу старите пари
1 -
Решенията за лихвите на водещи централни банки ще бъдат във фокуса на инвеститорите
-
Гърция изплаща предсрочно близо 5,3 млрд. евро от спасителните заеми
1 -
По-силното търсене от Китай тласка цената на петрола нагоре*


Утре цяла Гърция излиза на 24-часова национална стачка
Слави Трифонов не е съгласен, че ИТН ще получи едва 2,2% от вота на следващите избори
В следващите дни ще има затруднения при закупуване на винетки
Община Варна подписва важен договор с АПИ за Аспаруховия мост
ПП-ДБ при Радев: Борисов и Пеевски трябва да излязат от кабинетите на Тодор Живков
Русия е завела дело за 229 милиарда долара срещу Euroclear
Дайвид Сакс за AI регулациите в САЩ, част 2
Дайвид Сакс за AI регулациите в САЩ, част 1
Проблем със "сенчеста" банка отново е надвиснал над имотния сектор в Китай
Китай планира засилване на регулациите заради ценовата война
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Volkswagen ще затвори завод в Германия за първи път от 88 години
Промяна в нагласите – потребителите отново се насочват към ДВГ
Забравената легенда: Toyota GT-Four
От "Възраждане" са "за" да има изцяло машинно гласуване
КНСБ и КТ "Подкрепа" не подкрепят идеята за удължителен бюджет
Финансист: Приемането на еврото е промяна в модела на икономиката
Как Съветският съюз случайно помогна на Америка да построи F-117 Nighthawk
Василев: Внясяме Закона за удължителния бюджет тази седмица