През юни в германския град Цвикау почина Вернер Ланг, създател на една от най-масовите европейски коли - Trabant. Този автомобил не се произвежда от повече от 20 години, но благодарение на огромната си популярност ще бъде помнен още дълги години. Както и конструкторът му. И не само заради това, че Trabant е сигурно единственият масов автомобил, чието купе никога не ръждясва...
Моделът, който се появява през 1957 г. и се произвежда до 1991 г., става символ на една епоха за жителите на бившата ГДР. След разделението на Германия след края на Втората световна война, ръководството на младата държава си поставя за цел да създаде масов автомобил, който да бъде достъпен за всички слоеве на населението.
В крайна сметка в Цвикау започва производството на машини с купе от дурoпласт (след войната металът е сред най-дефицитните материали) и бензинов двутактов мотор с мощност 18 к.с. (на по-късен етап те стават 26). Основното при модела е проста и евтина конструкция. Това превръща Trabant в източногерманска версия на Ford T и качва цяла една нация на автомобили.
Като цяло от конвейра слизат над 3 млн. машини. Като се отчете, че в края на 80-те години на миналия век населението на Германия е около 16 млн., може да се пресметне, че на всеки трети жител на ГДР се е падал по един Trabant.
Освен това машините масово са изнасяни зад граница, при това не само в бившите социалистически страни, сред които е и България, но и в много капиталистически държави - Белгия, Холандия, Гърция, ЮАР и др. И до ден-днешен в много държави има фен-клубове на Trabant, а самата кола е увековечена чрез редица различни прояви.
Някои от тях са доста нестандартни. Trabant може да бъде срещнат в популярната 3D видеоигра Half-Life 2. Там автомобилът е част от виртуален постапокалиптичен пейзаж, за който дизайнерите са използвали източноевропейската архитектура от 70-те години на миналия век.
Сред тези, които и до ден-днешен изкарват пари от легендарния модел, е Торстен Ян. Той продава консервени кутии с миризма на Trabant. Кутийките с надпис Trabi Duft струват по 4 евро едната и "издържат" по цели 2 седмици след отварянето им. "Едно време цялата държава миришеше на Trabant и някои хора още изпитват носталгия по тази миризма", обяснява Ян, цитиран в обзорния материал на руското издание Motor.
Няколко Trabant-а в различна окраска пък бяха видяни от цял свят, след като бяха използвани като част от светлинното шоу по време на световното турне на U2 - Zoo TV Tour, което стартира през 1992 г. и продължи през 1993 г. Идеята за използването на машините дошла на музикантите по време на работата им над албума Achtung Baby, който е записан в Берлин.
Част от тези коли могат да бъдат видени и днес в Hard Rock Cafe в Дъблин и Берлин.
След падането на Желязната завеса именно Берлинската стена се превръща в многокилометрова изложба на графити. И един от символите на ГДР, напълно естествено, се появява сред тях. Trabant и историческата целувка между генералният секретар на СССР Леонид Брежнев и ръководителя на ГДР Ерих Хонекер са сред най-разпространените теми в творчеството на уличните художници.
В родния Цвикау пък се намира паметник на Trabant. Моделът е една от най-големите знаменитости в града редом с пианиста и композитор Роберт Шуман и един от пионерите в автомобилната промишленост Аугуст Хорх.
Още един монумент на машината е изложен през 1989 г. в центъра на Прага. Скулптурата носи името Quo Vadis и е посветена на политическите бегълци от ГДР, които са имали смелостта да напуснат родината на Trabant. Сега паметникът се намира в посолството на Германия в Чехия.
В България също имаме символ, който отбелязва машината. В парка със скулптури пред Националната художествена галерия в София си имаме фигура на Trabant с естествени размери.
Манията около модела не стихва и някои негови фенове са му верни до гроб. Даже са си татуирали автомобила, което доказва, че за тях Trabant означава нещо много повече от обикновено средство за придвижване.
Trabant се оказва полезен и за някои същества, като тези щъркели, които са свили своето гнездо върху истински автомобил на територията на бившото ГДР.
Преди няколко години беше направен опит за възраждане на Trabant. На изложението във Франкфурт премиера направи концепт на име Trabant nT, който разчита на електрически двигател. Този автомобил обаче така и не започна да се произвежда серийно.
Още любопитни новини от света на автомобилите четете в Automedia.bg
Какво наследство ни остави Trabant?
Уникални паметници, татуировки и участие в популярни видеоигри все още напомнят за легендарния автомобил
10:42 | 02.07.13 г.Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Crowne Plaza® Sofia отвори врати след цялостна реновация
-
Как се движи имотният пазар в София – отговорът е на Real Estate Business Forum на 28 ноември
-
Кристин Лагард: Има все по-спешна нужда от интегриране на капиталовите ни пазари
-
Gap: Сезонът на празничното пазаруване започва добре
-
В плановете на Русия няма вариант за независима държава Украйна
-
Коя ще бъде най-добрата инвестиционна стратегия през 2025 г.?
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Путин: Войната в Украйна се превръща в глобален конфликт
-
Ирина Христова, АОНК: Расте делът на незаконните участници в небанковото кредитиране
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Шведската Northvolt, надежда на Европа в производството на батерии за електромобили, обяви фалит
-
Родителите на Острова са дали 29 млрд. паунда на децата си за покупка на жилище
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Австрия се готви да сложи край на над половин век зависимост от руския газ
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Защо Германия планира да наруши своето основно икономическо правило?
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Коментари
Финанси виж още
-
Кристин Лагард: Има все по-спешна нужда от интегриране на капиталовите ни пазари
-
Коя ще бъде най-добрата инвестиционна стратегия през 2025 г.?
-
Мирослав Сингер: Нивото на лихвите на ЕЦБ няма да спадне под диапазона от 2%-3%
-
„Градус“ отчита над 37,4 млн. лева консолидирана печалба към края на септември
-
Пазарите в Азия приключиха последния ден от седмицата предимно с повишения
-
Ефектът Тръмп: Нищо не е ясно, докато не стане ясно