Водещият френски автомобилостроител PSA Peugeot Citroen отчете днес историческа нетна загуба от 5 милиарда евро (6,7 милиарда долара) за 2012 година заради резкия спад на продажбите на автомобили в Европа и отписването на активи за над 4 милиарда евро, предаде Ройтерс. За 2011 година компанията беше на печалба от 588 млн. евро. Оперативната загуба за 2012 година възлиза на 576 млн. евро.
Приходите на групата са се понижили с 5,2% до 55,4 милиарда евро. В автомобилното подразделение приходите са намалели с 10,3 процента, посочва агенцията.
Приходите от продажби на нови коли миналата година са се свили с 12,4 процента до 27,8 милиарда евро, допълва AFP.
Загубата не е изненадваща и се дължи преди всичко на отписване в автомобилното подразделение на концерна, което е в размер на 4,7 млрд. евро. Peugeot страда още по-силно от кризата в Европа в сравнение с европейските си конкуренти. Френският конкурент Renault от известно време е в сътрудничество с японския производител Nissan Motor. Италианският производител на автомобили Fiat се превърна в лидер на пазара в Бразилия и пое контрола в третия по големина американски производител Chrysler. Volkswagen, най-големият европейски производител на автомобили, инвестира от години със своето широко портфолио от марки на чуждестранни пазари като Китай и Северна Америка.
Председателят на директорския борд Филип Варен заяви, че резултатите са отражение на "влошилата се среда в автомобилния сектор в Европа", но допълни същевременно, че компанията се готви за възстановяване.
Пазарът на автомобили в Европа се сви с 8,2% миналата година до най-ниското равнище от 1995 година, припомня Ройтерс, цитирайки данни на Асоциацията на европейските автомобилопроизводиели (ACEA). Френският автомобилен пазар отчете по-силен спад от средния за Европа, като намалението за страната е в размер на 13,9 на сто.
Peugeot се бори срещу новите загуби – според анализ на Bloomberg всеки месец компанията има разходи за около 200 млн. евро. През миналата година концернът бе принуден да се обърне за помощ към френската държава.
Компанията бе спасена с държавни гаранции за около 7 млрд. евро (9,3 млрд. долара) за банковата дейност на групата и кредитното подразделение. Перспективите остават лоши – търсенето на нови коли в Европа спада преди всичко заради кризата в южната част на континента.
Глобалните продажби на PSA, най-големия автомобилен производител на Франция и втори по големина в Европа след Volkswagen, отчитат спад от 16% през миналата година до под 3 млн. единици.
Същевременно PSA поясни, че поддържа своите „кратко- и средносрочни“ финансови цели с чист дълг в размер на 3 млрд. евро към края на 2012 г. Компанията трябва да се върне към балансиран бюджет до края на 2014 г.
Обявеният през миналото лято от PSA план за затваряне на завод близо до Париж и съкращаване на около 8000 работни места провокира протест и враждебност от новоизбраното социалистическо правителство. След като цената на акциите се срина, PSA бе отстранен от водещия френски индекс CAC 40.
В понеделник пък стана ясно, че Европейската комисия е одобрила държавната помощ в размер на 1,2 млрд. евро за автомобилната банка на страдащия от финансови проблеми френски автомобилен производител. С парите Peugeot трябва да пласира държавно хеджирани облигации, поясни ЕК в понеделник в Брюксел. "Тази гаранция е необходима, за да се запази достъпа на PSA до свободния пазар и да се избегне всякакъв риск за френския банков сектор", пише регулаторният орган за конкуренцията, цитиран от Bloomberg. Помощта е по-специално за финансовото подразделение на компанията Banque PSA Finance.
Държавното подпомагане вече бе договорено през октомври 2012 г. По онова време затрудненият производител на автомобили PSA получи ангажимент от страна на френската държава за държавни гаранции в размер на до седем милиарда евро. PSA също така ще закрие доста работни места и ще разчита на партньорството си с германския производител Opel.