Френският автомобилен алианс PSA, в който влизат производителите Peugeot и Citroen, ще отпише 4,13 млрд. евро заради слабия си бизнес в Европа, пише Wall Street Journal. По-голямата част от това отписване е заради автомобилното подразделение, заявява концернът в изявление, без да посочва подробности.
До този момент Peugeot не успява да намали зависимостта си от европейския пазар. През миналата година 62% от приходите на концерна са реализирани на Стария континент, година по-рано делът е бил 67%.
Други европейски конкуренти се справят по-добре в това отношение. Френският конкурент Renault от известно време е в сътрудничество с японския производител Nissan Motor. Италианският производител на автомобили Fiat се превърна в лидер на пазара в Бразилия и пое контрола в третия по големина американски производител Chrysler. Volkswagen, най-големият европейски производител на автомобили, инвестира от години със своето широко портфолио от марки на чуждестранни пазари като Китай и Северна Америка.
„С отписването Peugeot ревизира основно и пазарната си прогноза за автомобилната индустрия през 2013 и 2014 г.“, казва Тимъти Рей, кредитен анализатор в BNP Paribas. Автомобилният производител вярва, че „пазарът може да остане в продължение на много години на ниско ниво“ и „не се надява на бързо възстановяване", писа Рей неотдавна в изследване на банката.
Изявлението на производителя идва само седмица преди да публикува годишните си финансови данни, сигнализирайки, че ще отчете висока загуба за 2012 г. Компанията ще представи отчета си на 13-и февруари.
Peugeot се бори срещу новите загуби – според анализ на Bloomberg всеки месец компанията има разходи за около 200 млн. евро. През миналата година концернът бе принуден да се обърне за помощ към френската държава.
Компанията бе спасена с държавни гаранции за около 7 млрд. евро ( 9,3 млрд. долара) за банковата дейност на групата и кредитното подразделение. Перспективите остават лоши – търсенето на нови коли в Европа спада преди всичко заради кризата в южната част на континента.
Глобалните продажби на PSA, най-големия автомобилен производител на Франция и втори по големина в Европа след Volkswagen, отчитат спад от 16% през миналата година до под 3 млн. единици.
Същевременно PSA поясни, че поддържа своите „кратко- и средносрочни“ финансови цели с чист дълг в размер на 3 млрд. евро към края на 2012 г. Компанията трябва да се върне към балансиран бюджет до края на 2014 г.
Обявеният през миналото лято от PSA план за затваряне на завод близо до Париж и съкращаване на около 8000 работни места провокира протест и враждебност от новоизбраното социалистическо правителство. След като цената на акциите се срина, PSA бе отстранен от водещия френски индекс CAC 40.