Спадът в продажбите на нови автомобили във Франция, Испания и Италия е продължил и през януари. Това е поредното доказателство, че секторът едва ли може да разчита на скоростно възстановяване, пише Ройтерс.
Във Франция свиването на продажбите е с 15 на сто, което прави месеца най-слаб януари от 1997 година досега. Общият брой продадени нови автомобили е 124 952. За цялата 2012 година пазарът се сви с 14 на сто.
В Италия спадът е със 17,6 на сто на годишна база до 113 525 нови автомобила. Това е забавяне след пропадането от 22,5 на сто през декември. За цялата 2012 година пък в страната бяха продадени с 19,87 на сто по-малко нови коли в сравнение с предходната година.
На пазара в Испания понижението е под 10%, но причината е нова правителствена програма за субсидиране на покупките. В момента правителството подпомага закупуването на нови коли с по 2 000 евро, като според анализатори мярката подкрепя пазара. За месеца понижението е 9,6 на сто до 49 671 нови автомобила.
През миналата година продажбите на нови автомобили в Европа записаха най-големия си спад за последните две десетилетия и паднаха до 17-годишно дъно. Очакванията са, че заради свиването на пазара компаниите от сектора ще трябва да свият производството с още 7 на сто, посочва Давид Арнолд, анализатор в Credit Suisse.
Към момента все още има крехки надежди за възстановяване на икономиката на еврозоната. Как обаче и дали това ще се отрази на пазара на автомобили, не е ясно.
От френско-японския концерн Renault-Nissan например не очакват възстановяване в следващите три-четири години. Марката, която помага на компанията да се представи по-добре от останалите на френския пазар, е нискобюджетната Dacia, която е постигнала 9,9% ръст на продажбите.
Конкурентите от Peugeot Citroen вече обявиха, че възнамеряват да освободят 8 хил. служители от заводите си във Франция. Съкращенията са част от плана за възстановяване на рентабилността през 2015 година. Преди дни обаче френският апелативен съд уважи иска на синдиката CGT и спря плана за преструктуриране на Peugeot Citroen, който предвиждаше мащабни съкращения. В първия месец на годината Peugeot Citroen записва спад на продажбите си в страната с 16,7 на сто.
Доста голям спад на продажбите във Франция през януари – 23,9 на сто, записва Volkswagen. Американците от General Motors, чрез своята марка Chevrolet, са претърпели 21,2 на сто спад.