IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Toyota превзе върха, но какво следва?

През 2013 г. китайският пазар на автомобили остава неясен за японската компания, но положителни изненади могат да дойдат от САЩ

12:45 | 15.01.13 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

След години на криза японският автомобилен производител Toyota отново показа стоповете си на своите конкуренти през 2012 г. В класацията за най-голям производител в света японският лидер надмина с продажби от 9,7 милиона единици американския си конкурент General Motors (GM), който продаде 9,3 милиона автомобила. Volkswagen остава на трето място с 9,1 милиона коли. Но конкурентите през тази година отново ще имат шанса да грабнат полпозишъна под носа на Toyota, твърдят анализатори.

"По никакъв начин не е гарантирано, че Toyota ще остане първа", каза Крис Рихтер, автомобилен анализатор в CLSA Asia-Pacific Markets в Токио. Тази година конкуренцията ще бъде много силна. "Това ще е много оспорвана надпревара", каза още Рихтер. Дори Toyota намали очакванията си. Предизвикателствата са твърде големи, смята Рихтер, цитиран от DPA.

Ако компанията бе първият производител, който през 2012 г. искаше да мине границата от десет милиона произведени автомобили, то в най-новата си прогноза тя очаква по-слаби резултати. Производството се очаква да достигне 9,94 милиона автомобила, а продажбите да се увеличат с два процента до 9,91 милиона броя заради края на специфичния бум в Япония.

Всички японски производители са се възползвали през 2012 г. от това, че свитото търсене след бедствието през 2011 г. трябваше да бъде компенсирано. Защото първо японските фабрики трябваше да затворят за няколко седмици заради последиците от земетресението, цунамито и ядрената катастрофа, а след това тайландските фабрики - заради наводнението на века.

За тази година най-големият въпросителен знак пред Toyota обаче е ръстът на най-важния пазар в света: Китай. Като последен стартиращ в Китай Toyota първоначално трябваше да навакса изоставането си след VW и GM. Но териториален спор между Япония и Китай за необитаеми острови заплаши да осуети плановете за разширяване.

През есента на 2012 г. продажбите на японските производители намаляха с около 40 на сто, тъй като в знак на протест срещу национализацията на островите от японското правителство много китайци бойкотираха японски продукти. Междувременно продажбите отново скочиха, но сега само на нивата от миналата година. "Въпросът е дали японците ще се възстановят напълно и ще растат отново така, както и преди инцидента", казва анализаторът Рихтер.

В същото време два други азиатски пазара, които през 2012 г. донесоха на Toyota висок растеж, са заплашени от срив. В Япония се изчерпаха субсидиите за закупуване на икономични бензинови автомобили. И Toyota може да пострада особено много, защото с пазарен дял от над 40% от вътрешния пазар Япония е по-важна за компанията, отколкото за Nissan и Honda.

Последна актуализация: 20:14 | 09.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още