Но точно тук това, което днес е сила, може да се превърне в проблем на бъдещето: Мартин Винтеркорн е на 65 години, договорът му изтича през 2016 г. Фердинанд Пийх е дори на 75 години. Кой ще ги наследи все още не е ясно.
„Мениджърите от този калибър не са лесни за намиране", казва анализаторът Пипер. Може би един от най-горещите претенденти за наследник - изпълнителният директор за Китай Карл-Томас Нойман - трябваше да се откаже от позицията си в хода на преструктурирането и рано или късно ще напусне групата.
И автомобилният експерт Дуденхьофер оценява като риск, когато един концерн разчита толкова много на толкова малко личности. „Ако героите напуснат сцената, може да се получи ефектът „Хелмут Кол“, който навремето изпита
Християндемократическата партия - вакуум във властта".
Много наблюдатели и дори високопоставени представители на бранша считат решението на въпроса за наследствеността за приоритетен проблем. Тъй като с тези бързи темпове на растеж империята на Volkswagen ще да се управлява все по-трудно. "Сложността на групата Volkswagen със сигурност крие рискове", твърди Пипер.
През 2011 г. групата VW генерира с продажбите на около 8,3 милиона превозни средства около 160 млрд. евро и дава работа на повече от половин милион души, като оперативната печалба е в размер на 11,3 млрд. евро. През 2000 г. са били продадени само 5,16 милиона автомобили, които са генерирали приходи от 167,3 млрд. марки, а оперативната печалба е била над 8 млрд. марки.
Който и да наследи Винтеркорн, ще бъде изправен пред сериозни задачи: продажбите на камиони на дъщерните компании MAN и Scania трябва да бъдат съживени, а агресивната международна експанзия на концерна трябва да бъде поддържана в правилния път.
От техническа гледна точка VW в момента въвежда така наречената модулна напречна матрица, която е новата пестяща разходите стандартизация в производството. 40 модели автомобили от различни марки на групата в крайна сметка ще бъдат базирани на нея и може да се сглобяват на една и съща поточна линия.
Проблеми все идват и от испанското дъщерно дружество Seat: Тук VW не успява да излезе от червената зона. В САЩ концернът от Волфсбург има много за наваксване пред основните си конкуренти. Това са основните задачи, пред които според Пипер ще се изправи бъдещият нов шеф на VW.