САЩ остават рогът на изобилието за производителите на автомобили. Американците не могат да бъдат обезпокоени от икономическите проблеми и продължават усърдно да купуват нови коли – за разлика от европейците. И германските производители сключват отлични сделки далеч от вътрешния си пазар, показват данни за продажбите за септември, които бяха публикувани във вторник.
Audi и Mini отчитат рекордни продажби за месеца. За марката VW това пък се оказа най-силният септември от 40 години насам. Porsche увеличи продажбите си за същия период с една четвърт, Mercedes-Benz е продал със 7% повече джипове и седани, а дъщерното дружество за малки автомобили Smart удвои продажбите си.
Само марката BMW не се нарежда в тази възходяща класация със застой в бизнеса си. Другата крайност е сформирана от VW, чийто американски Passat се продава като топъл хляб. Концернът от Волфсбург отчита ръст от 34% в сравнение със същия период на миналата година. VW иска да надбяга конкуренцията и през останалата част на годината, каза регионалният директор Джонатан Браунинг, цитиран от Ройтерс.
В трите най-големи американски компании се отчитат по-скромни ръстове: Ford е в застой, компанията-майка на Opel General Motors е продала с 2% повече автомобили, дъщерното дружество на Fiat Chrysler е увеличило продажбите с 12%. Въпреки това броят на продадените единици от "Голямата тройка" е значително по-висок от този на германската конкуренция.
Още преди време експерти прогнозираха добри продажби за септември. Автомобилният сайт Edmunds.com оцени, че в САЩ до края на годината ще бъдат продадени общо 14,4 милиона коли. Това би било най-добрият резултат за последните четири години, когато кризата започна и пазарът замръзна. За 2013 г., експерти от индустрията очакват да бъдат продадени около 15 милиона автомобила.
Обяснение за растящите продажби в САЩ е донякъде и възрастта на голяма част от автопарка. Тъй като по време на финансовата и икономическата криза американците се въздържаха от нови придобивания, сега те постепенно се сбогуват със старите си "съкровища". Освен това дълго сринатия до скоро пазар на имоти отново се съвзема, което кара собствениците на големи парцели да се замислят за нови пикапи, писа преди месец Ройтерс.
Според данни на специализираното списание Automotive News продажбите през септември са се увеличили със 7% на годишна база. Откроява се световният пазарен лидер Toyota, който е пласирал с 42% повече коли. Японците продължават да се възстановяват от мощното земетресение и цунамито през миналата година, когато фабриките бяха затворени частично.