Преди две години цял Париж мечтаеше за лукс. Британската марка Lotus избра автомобилното шоу в Париж, за да направи голямото си представяне, а изпълнителният ѝ директор Дани Бахър изуми автомобилната индустрия с грандиозни изявления.
Пет нови спортни коли трябваше да вдъхнат нова слава на британския производител на автомобили и да му помогнат да навакса изоставането от утвърдените производители. Планът се провали, Бахар бе уволнен, а тази година Lotus напразно се очакваше за автомобилното изложение в Париж, пише в ретроспекция днес германският Handelsblatt.
Случаят Lotus показва колко бързо може да се провали дадена стратегия за растеж в премиум сегмента. Но едва ли има издание на изложението, в което друга лукс марка да не представи своите планове. Най-амбициозният претендент в Париж тази година е японската Nissan с луксозната си марка Infiniti. Едва през миналата година японците стартираха маркетинг офанзива. Те спонсорират например екипа на Red Bull на Формула 1 на световния шампион Себастиан Фетел.
Но иначе появата на Infiniti в Париж напомня малко на Lotus. Очевидно японците са се поучили от ужасяващия пример. В първото си голямо търговско изложение новият директор на Infiniti Йохан де Нойшен избягва да прави гръмки съобщения. Той предпочита да слуша. Говори суховато за изграждане на нови търговски мрежи. Продажбени цели не се назовават, защото той „не искал да го мерят само по голите цифри“. "Нашата цел е да наложим марката през следващите 15 години".
За тази цел японците взеха със себе си в Париж няколко концепции. LE Concept - напълно електрическа лимузина, която трябва да се появи на пазара през 2014 г., както и Emerge-E - електрическа спортна кола с Range Extender.
„Infiniti е дълбоко убедена, че бъдещето на премиум сегмента е в устойчиво развивания лукс“, казва вицепрезидентът Бернхард Лоар.
Ключова роля за бързото навлизане на Infiniti в Европа обаче играе наскоро договореното сътрудничество с Daimler. За европейския пазар двамата партньори планират да разработят заедно премиум компактна кола. В Париж директорът на Daimler Дитер Цитче и шефът на Renault-Nissan Карлос Госн обявиха, че от 2006 г. Infiniti ще ползва и автоматичните скоростни кутии на Daimler.
Де Нойшен вече е получил зелена светлина от мениджърските етажи за стратегията за експанзия и сега трябва да се инвестира. Колко и къде, остава неясно, но затова пък ясна е целта. 50% от печалбата в автомобилната индустрия се осъществява в премиум сегмента, а тук французите почти не са представени.
Затова те привлякоха на своя страна истински експерт по експанзия – роденият в ЮАР де Нойшен само за няколко години подкара бизнеса на Audi в САЩ на пета скорост и удвои продажбите. Като нов шеф на луксозната марка на Nissan обаче сега той има много по-голяма задача.
Защото в момента премиум сегментът е запазен за германските производители Audi, BMW и Mercedes. Със 140 000 продадени автомобили Infiniti играе в най-добрия случай просто второстепенна роля. Де Ношйен планира глобално препозициониране на марката. Вместо на 47 пазара, както досега, Infiniti вече ще бъде активна на 71 пазара.
Но засега Infiniti осъществява 70% от приходите си в САЩ. Толкова много, че започна и производство там. На почти всички останали пазари обаче колите с марката се срещат рядко по улиците. В Германия например те дори се смятат за екзотика – продадени са едва 1200 коли. Затова и дилърската мрежа там ще бъде увеличена от сегашните 5 до 40 търговци. И на важния китайски пазар Infiniti изостава значително от конкурентите си със само 16 000 продадени коли Само Audi продава тук по 300 000 коли на година. За китайския пазар са планирани два нови модела.
Централата на Infiniti пък бе преместена от Йокохама в Хонконг. Посланието е повече от ясно: и пространствено Infiniti иска да се откъсне от компанията-майка и да приеме изцяло имиджа на лукс марка. Дали стратегията за растеж ще успее, ще видим най-късно след две години в Париж.