Какво да се случи с губещия производител на автомобили Opel? Инвестиционната банка Morgan Stanley препоръчва на управлението на дружеството-майка General Motors (GM) радикално решение: „Разделете се с Opel“, съветват анализаторите на банката в 37-странично проучване, озаглавено "Живот без Opel". Такова решение би било най-добро и за базираната в Рюселхайм германска компания, пише Financial Times.
Само за последните дванадесет години Opel е успял да изгори 16 млрд. долара, изчислява триото анализатори Адам Джонас, Рави Щанкер и Йеджи Ин. "Загубите в следващите дванадесет години може да бъдат дори по-високи", се казва в изследването, публикувано в четвъртък.
Opel е най-голямата заплаха за дългосрочното финансово здраве и за жизнеспособността на GM, смята банката. Morgan Stanley обаче може и да не е съвсем обективна в проучването за възможната продажба на Opel - инвестиционната банка играе често ролята на посредник при подобни придобивания, както бе в случая на обратното изкупуване на EnBW от провинция Баден-Вюртемберг в Германия.
„По наше мнение раздялата, макар и скъпа, е най-добрият начин както за акционерите в General Motors, така и за Opel". Анализаторите са на мнение, че Opel ще се справи по-добре с предизвикателствата, ако има нов собственик. За възможната продажба според становището на анализаторите GM би трябвало да задели между 7 и 13 млрд. долара за пенсионните задължения.
Поделението за инвестиционно банкиране на Morgan Stanley е съветвало GM в миналото. Сега институтът прогнозира, че в следващите десет години Opel ще трупа загуби от по 1 млрд. евро на година.
"Opel не само консумира ценни пари", казва Джонас. "Той също така изяжда капацитета от инженери и капацитета за управление и ограбва фирмената култура и увереност".
Говорител на GM отхвърли анализа: "Ние сме зад Opel и сме уверени, че можем успешно да преструктурираме бизнеса, за да бъде компанията печеливша в дългосрочен план."
Временният главен изпълнителен директор на Opel Томас Седран обяви междувременно, как иска да предизвика обрат в продажбите - с нови модели, по-изгодно производство и по-високи продажби в чужбина, особено в Русия.