Дълговата криза в еврозоната заплашва да потопи западноевропейските пазари за автомобили в дълбока рецесия, смята браншовият експерт Фердинанд Дуденхьофер. „През 2013 г. според нашата прогноза може да се стигне до най-слабите продажби на автомобили от 1993 г. насам“, се твърди в публикувано в сряда проучване на ръководения от Дуденхьофер Center Automotive Research (CAR) към университета на Дуисбург-Есен.
"Кризата не е свършила, тя е в началото си", пише още в него.
Със само 11,9 млн. продадени моторни превозни средства следващата година ще бъде достигнато 20-годишно дъно, смятат изследователите. За последен път през 1993 г. търсенето на автомобили в Западна Европа бе паднало до подобна стойност, като по онова време са били продадени 11,3 милиона коли.
Във всички други години имаше повече продажби, а през 2000 г. например - 14,8 милиона. За текущата година CAR очаква 12,1 млн. продажби на автомобили, предава DPA.
Основната причина за спада в потреблението на стоки с дълготрайна употреба, като автомобилите, е нарастващата несигурност, дължаща на държавните задължения в Южна и Западна Европа. „Евентуален банкрут на Гърция до края на годината едва ли може да бъде избегнат," пишат пазарните наблюдатели.
Почти всички по-големи икономически научни институти и Международният валутен фонд преразгледаха прогнозите си надолу. Освен понижените очаквания за растеж и нарастващата безработица се погрижи за нежеланието на купувачите.
„За автомобилния пазар в Западна Европа трябва да се очаква продължителна рецесия. Въздействието на дълговата криза ще се усети най-малко до 2015 г.".
Въпреки трудната ситуация най-големият производител на автомобили в Европа Volkswagen ще е сред "победителите в кризата". Средносрочен пазарен дял от 30% в Европа не може да се изключи - VW се доближава до господстващо положение на Стария континент. От своя страна Fiat, PSA и Renault изпитват трудности, но също така и испанският филиал на VW – Seat, както и доставчиците, страдат от застоя в южните страни.
„Неразбираема е заплахата на концерна от Волфсбург да напусне браншовия съюз Acea заради обвиненията на шефа на Fiat Серджио Марчионе за предоставяне на твърде големи отстъпки. В тази чувствителна ситуация всяко нажежаване на настроенията може да бъде опасно“, се казва в документа.
В момента Volkswagen успява да компенсира спада на родния си континент със силни ръстове в Азия и Америка. Докато световният автомобилен пазар през 2012 г. все пак ще отчете ръст от 5,2 на сто, в Западна Европа може да се стигне до свиване от 5,4%, показват оценките на CAR.