Слабата автомобилна конюнктура се отразява на разглезения от досегашните си успехи автомобилен концерн Daimler под формата на стабилен спад в ръста на печалбата.
Печалбата на базираната в Щутгарт Daimler AG, третият по големина производител на луксозни автомобили в света, се е понижила с 13% през второто тримесечие, след като разходите за разширяване на линията от компактни коли на Mercedes-Benz са компенсирали по-големите доставки, съобщава Bloomberg.
Печалбата преди лихви и данъци е спаднала до 2,24 млрд. евро от 2,58 млрд. евро година по-рано, което съвпада с прогнозата на анализатори, интервюирани от агенцията. Продажбите на компанията са нараснали с 10% до 28,9 млрд. евро.
Опасенията на анализаторите, че това ще принуди концерна да намали очакванията си за годишните финансови резултати, не се оправдаха. Въпреки спада в ръста на печалбата производителят държи на оптимистичната си прогноза за 2012 г.
Опорите на бизнеса на Daimler са в развиващите се пазари като Америка и Азия (с най-големия единичен пазар Китай), докато родният европейски пазар създава проблеми. „Изпълнението на печалбата се дължи главно на продължаващото нарастване на продажбите, особено в САЩ и Азия", се казва в междинния доклад. От друга страна компанията докладва и за "въздействия върху резултата в Европа“, които са свързани с "напрегнатата ситуация", и "неблагоприятия микс от модели".
Daimler също така обяснява спада в печалбите с инвестиции: по-високите разходи за разширяване на гамата от модели в подразделенията за леки автомобили Mercedes-Benz Cars и за лекотоварни автомобили Daimler Trucks са имали отрицателно въздействие, се казва в изявлението.
За идните месеци се очаква по-силен насрещен икономически вятър заради европейската дългова криза и несигурността за икономиката на Китай. „Рисковете през втората половина на годината по-скоро ще се смалят", заяви главният изпълнителен директор Дитер Цетче сряда в конферентен разговор, цитиран от Ройтерс. Въпреки това Daimler "очевидно" не е предупредил за спад в печалбата през първата половина на годината и не вижда нужда да го прави и сега.
Предвижданията на концерна са за оперативна печалба от почти 9 млрд. евро за цялата година – колкото и през 2011 г. Без еднократните ефекти печалбата педи данъци и лихви през първата половина на годината е значително над 4,4 мрд. евро, пояснява Цетче.