Размерът е относително понятие. С оборот от 68 млрд. евро и около 100 000 служители BMW е в тежката категория на германската индустрия и една от най-търсените марки в света. Но от гледна точка на продадените единици BMW прилича повече на един маргинален участник.
Наистина през рекордната си 2011 г. баварците продадоха 1,67 милиона коли и постигнаха максимална печалба. Volkswagen, компания-майка на вечния конкурент Audi, обаче продаде 8,36 млн. превозни средства. Също така Ford, General Motors и Toyota са значително по-големи от BMW. Това има своите последствия: конкуренцията може да доведе не само до по-голям обем на поръчки при доставчиците, но тя може и значително по-бързо да възстанови разходите си за развойна дейност, пише в свой анализ германският икономически ежедневник Handelsblatt.
Проблемът занимава компанията отдавна. Първият опит за разрешаването му обаче приключи безславно. През 1994 г. BMW придобива британския масов производител Rover. Всички опити за сработване на баварци и британци обаче се провалят, а Rover се превърна в гробище за милиарди. През 2000 г. BMW се отказа от Rover, но стратегическата дилема си остава.
Оттогава BMW се опитва да симулира големина. Където е възможно, компанията се съюзява с партньори, за да намалява разходите. Така от години BMW поддържа партньорство при производството на двигатели с френския концерн Peugeot-Citroen. И двата партньора печелят, защото разходите за развойна дейност и производство се разпределят на много по-големи количества. BMW работи дори и с Daimler: в разгара на кризата на продажбите през 2009 г. конкурентите се споразумяха за съвместно закупуване например на обтегачи и подпрозоречни регулатори. За нещо повече обаче не можеше да става дума - твърде силно е съперничество между Мюнхен и Щутгарт.
Вместо това директорът на BMW Норберт Райтхофер заложи по-силно на PSA. С французите през 2010 г. беше сключено споразумение за съвместно развитие на хибридни компоненти. Но след като в началото на март General Motors и PSA се споразумяха за взаимно участие, BMW бавно обръща гръб на партньора си.
Новият партньор за алтернативни системи за задвижване, леки сплави и спортни автомобили е Toyota, стана ясно в началото на юли. През следващите седмици баварците и японците ще установят детайлите на договора. Много ще зависи от това дали двамата партньори могат да се доверят един на друг.
Toyota иска да допринесе за съюза с познанията си за хибридната технология, японците са световни лидери при комбинирането на двигатели с вътрешно горене и електрически двигатели. BMW от своя страна ще разкрие своето изключително ноу-хау при обработката на въглеродни влакна, което в Мюнхен придобиха от сътрудничеството си с компанията SGL Carbon.