2011-а бе горчива година за японската автомобилна индустрия. Компаниите трябваше да се справят с производствените загуби след разрушителните природни бедствия, неблагоприятните валутни курсове и слабата продуктова линия. Но сега положението за тримата големи производители на автомобили в страната отново изглежда по-положително, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Когато Toyota, Nissan и Honda публикуват своите резултати за годината, приключваща на 31-и март, в тях в пълна степен ще видим последиците от земетресението в Япония и наводненията в Тайланд. Анализаторите обаче очакват, че трендовете за текущата година ще покажат по-различна картина, а именно - процъфтяваща индустрия, която се подхранва от поевтиняването на йената от февруари насам, възстановяването на производството и новите модели. Първи отчета си ще представят от Honda.
Дали възстановяването ще е достатъчно, за да се спечелят отново загубените пазарни дялове, ще покаже времето. Конкуренцията от САЩ, Германия и Южна Корея продължава да е силна. Инвеститорите обаче отново са оптимистично настроени, а акциите на Honda, Nissan и Toyota потеглиха нагоре. „2012 г. ще бъде силна година в производствено отношение за японците“, казва Крис Рихтер, анализатор в CLSA Asia Pacific в Токио.
Според очаквания на анализатори Toyota ще отчете за четвъртото си фискално тримесечие печалба от 113 млрд. йени (около 1,05 млрд. евро). Това би било повече от четирикратен ръст спрямо миналата година. За току-що започналата финансова година анкетирани от FactSet анализатори очакват, че Toyota ще реализира нетна печалба от 827 млрд. йени.
Печалбата на Nissan за трите месеца до 31-и март се очаква да се удвои до 68,5 млрд. йени (около 639 млн. евро). И при Honda се очаква удвояване – до 93,2 млрд. йени.
За оптимизъм се грижи преди всичко валутният пазар. Курсът на японската йена започна да пада от рекордната си стойност за всички времена, достигната през октомври миналата година. Това осигурява малко облекчение за зависимите от износа автомобилни компании.
И правителството сигнализира, че иска да стабилизира цените. Това е добра новина за индустрията, която въпреки това продължава да измества производството си извън границите на страната.