Германският автомобилен гигант Daimler стартира отлично 2012 г. и държи на прогнозата си за приходи и печалба.
„Компанията ни се намира в най-добра форма, но все още не сме достигнали целта си“, заяви председателят на Управителния съвет на компанията Дитер Цитче по време на Общото събрание в Берлин, цитиран от Wall Street Journal. „Осмеляваме се да вярваме още повече, особено що се отнася до курса на акциите.“
С 340 000 продадени коли дъщерната компания Mercedes-Benz Cars отчита ръст на продажбите от 12% - най-доброто първо тримесечие за всички времена. Добре се представя и поделението за камиони. Daimler Trucks покачва продажбите си според предварителните данни с 20% до около 107 000 камиона. Двигател на растежа е Daimler Trucks North America. На този пазар продажбите са скочили с 41%. По-малко търсени са били автобусите на щутгартския автоконцерн. Продажбите са спаднали с 5000 броя, но Daimler не прави сравнение спрямо предходния период.
През текущата година приходите на концерна, който е част от водещия германски борсов индекс - DAX, ще се покачат отново. През 2011 г. ръстът беше с 9% до 106,5 млрд. евро. През 2012 г. оперативната печалба (EBIT) ще остане на високото равнище от предходната година в размер на 9 млрд. евро. Стагнацията се дължи преди всичко на високите инвестиции в нови технологии. Концернът ще разшири както производствената си палитра, така и капацитетите си.
В Берлин Цитче потвърди и средносрочните и междинни цели за приходи и печалба: през 2015 г. трябва да бъдат продадени повече от 1,6 млн. леки автомобила Mercedes-Benz и повече от половин милион камиони. След 2013 г. Daimler ще се цели в среден марж от 9% за автомобилния си бизнес.
Акционерите искаха да чуят преди всичко как Daimler иска да проправи обратно пътя си към върха. Щутгартският концерн наскоро стартира кампания за изравняване с BMW и Audi. До 2020 г. компанията планира да се превърне в най-големият и най-успешният производител на луксозни автомобили, след като през последните години бе настигната от двата баварски конкурента.
Изборът на 2020 г. като дата показва колко време ще продължи едно такова завръщане, писа наскоро анализаторът на Sanford Bernstein Макс Уорбъртън. А при Mercedes имало марки, както и теми, свързани с продуктите и производителността, които поставят постигането на тази цел под въпрос. Но дори и да успее, едва през 2015 г. или 2016 г. ще се види дали това ще стане по представения график.
С оглед на фондовия пазар, и през 2012 и 2013 г. BMW определено би била „по-добър залог“, добави анализаторът. От началото на годината и Daimler, и BMW увеличават цената на акциите си с около 30%. По този начин те поскъпват повече от индекса на сектора - Euro Stoxx Automotive & Parts Index се покачи с една четвърт за същия период. От началото на годината секторът на премиум автомобилите в Европа се развива по-добре, отколкото изпадналият в криза сектор на масовите автопроизводители.
През 2011 г. най-вече високото търсене от страна на китайците и американците донесе солиден ръст на основната марка на Daimler - Mercedes-Benz. Това обаче не е било достатъчно, за да се издигне компанията отново на върха. Мюнхенският конкурент BMW остава водещ производител в света на премийния сегмент с невероятните си маржове на печалба. В допълнение Mercedes-Benz бе застигната и от Audi. Дъщерно дружество на Volkswagen стана производител номер две през 2011 г. и също блестеше с по-високи маржове на печалба.
Но Daimler се заканва да настигне конкурентите и да отчете нови рекорди през 2012 г. По пътя си към върха в горния ценови клас Mercedes-Benz планира да продаде през 2014 г. в световен мащаб повече от 1,5 млн. автомобили от марката със звезда на предния капак, а година по-късно - 1,6 млн. коли. През 2011 г. концернът е намерил 1,28 млн. нови купувачи за колите си.