Чуждестранните производители на автомобили трябва да се адаптират към още един препъни-камък за бизнеса си в Китай. В бъдеще китайските функционери ще трябва да се лишат от чуждестранните автомобили.
Властите на страната скоро ще могат да купуват само китайски автомобили. Свикналите на успех автомобилни производители ще си тръгват с празни ръце от търговете. Това няма да е драма за производители като Volkswagen и Toyota. Но пазарът няма да стане по-лесен за бранша с този нов регламент, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Инициативата да се купуват автомобили само от китайски производители е на Министерството на индустрията. То публикува списък с общо 412 моделa автомобили, които могат да бъдат придобивани от властите в страната. В списъка няма нито един модел на чужд производител.
Министерството не назовава конкретни причини за решението си. Списъкът е бил публикуван и в предварителен вид и предложен за обсъждане до 8-и март.
Досега агенциите в страната можеха да купуват всички автомобили, ако са сглобени в Китай и отговарят на няколко други условия. Всяка година властите харчат между 70 и 80 млрд. юана (около 10 млрд. евро) за обновяване на автопарка си. Предвид на гигантския автомобилен пазар на страната обаче тази сума представлява по-малко от 5% от целия оборот на пазара на нови коли в Китай.
Като реакция на новината акциите на китайските производители, като Dongfeng и First Automotive Works (FAW), скочиха на борсите.
Особено силно от решението се очаква да бъдат засегнати германските производители на представителни автомобили като Audi, Volkswagen и Daimler.
Решението обаче предизвика и критика. „Изглежда, че Китай се опитва да изключи чуждестранните инвеститори от родния автомобилен пазар“, заяви пред Bloomberg генералният секретар на Европейската търговска камара в Китай Дирк Мьонс. „Китайците не може да очакват, че ще бъдат добре дошли в чужбина, ако затварят пазара си пред чуждите инвеститори“.
Новината не предизвиква възторг и сред местните чиновници. Заради по-високите си качества чуждите автомобили се считат за символ на по-висок стандарт и статут в обществото. При флота от 5,2 млн. държавни автомобила, от които около 80% са чуждестранна продукция, пълната подмяна ще трае няколко години.
В Германия новината срещна противоречиви отзиви, пише Handelsblatt. Според местен дилър по този начин ще отпадне пазар с общ обем от 13 млрд. долара. Експертът на Metzler Юрген Пипер обаче коментира, че регулацията не засяга служебните автомобили за компаниите.
Спорни са и данните за преките последици. Предвид силния ръст на частното потребление бизнесът с търговете за служебни автомобили е съвсем малък, казват добре информирани източници в Пекин. Audi прави около 20% от оборота си от правителствени автомобили, Volkswagen, General Motors, Toyota и Nissan – само 10%.
Все пак бизнесът показва единодушно своето несъгласие с решението на власите в Китай предвид факта, че чужди концерни като Volkswagen и General Motors сглобяват колите си за китайския пазар само в местни заводи, ползвайки помощта на китайски партньори.
преди 12 години А нашите депутати на ловешки автомобили ли ще се возят вече? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Е на това му се вика политика на протекционизъм! Търговска война *** на вратата. Ха сега да видим кои са тарикатите изнесли 95% от производството в Китай и разчитащи само на китайски внос. отговор Сигнализирай за неуместен коментар