IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Родените днес деца може никога да не карат коли

Прогнозата на американски учен показва бурното развитие на пазара на автономни превозни средства, но поставя и няколко ключови въпроса

16:56 | 06.01.17 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Хенрик Кристенсен, директор на Института за контекстуална роботика към Университета на Калифорния в Сан Диего, направи шокиращо предсказание за следващото поколение: “Моята прогноза е, че децата, които са родени днес, никога няма да карат кола”, пише Quartz.

Своята прогноза, която той споделя в интервю за The San Diego Union-Tribune през декември, е свързана с тенденцията автомобилната индустрия да се насочва все повече към бъдещето на безпилотните коли.

“Автономните безпилотни автомобили ще се появят след 10-15 години”, коментира той. “Всички автомобилни компании - Daimler, GM, Ford - твърдят, че до пет години ще пуснат автономни, безпилотни коли на пътя”.

Но предсказанието предизвиква известен скептицизъм. От една страна то предполага, че повечето управляеми от човека коли няма да бъдат по пътищата след 15 години. Това е меко казано малко вероятно. Средната възраст на колите в САЩ е 11,5 години. С 258 млн. леки автомобили по пътищата и 17 млн. нови, продавани всяка година, е малко вероятно да видим смяна на колите за десетилетие. Междувременно анализаторите очакват до 2035 г. по пътищата да се движат само 21 млн. автономни автомобила.

Въпреки амбициите на индустрията САЩ няма да са готови да се справят с милиони автономни превозни средства по улиците и магистралите в скоро време. През ноември Министерството на транспорта публикува насоки, с които да помогне улесняването на прехода към новия вид превозни средства, но несигурността все още е голяма. Щати като Флорида вече позволяват автономни коли и ще последват новата тенденция, макар че все още няма официална правна рамка по въпроса. Тя ще отнеме години, ако не и десетилетия, докато бъде изработена и приета.

На 5 януари Гил Прат, ръководител на Института за проучвания на Toyota, заяви в рамките на изложението Consumer Electronics Show в Лас Вегас, че “никой от нас в автомобилната и ИТ индустрията не е близо до постигането на истинското Ниво 5 (пълна) на автономност. Дори не сме близо”.

По-вероятно е част от децата, родени днес на някои определени места, никога да не карат кола. Това вече важи за места като Манхатън, където възможностите за ползване на обществен транспорт отдавна направиха възможен живота без автомобил. Само 23% от жителите на Манхатън притежаваха кола през 2013 г., в сравнение с 92% в САЩ като цяло. Тази тенденция може да се пренесе и в други градове, където по-скъпата инфраструктура и други фактори правят притежаването на кола по-сложно.

Автономните превозни средства, допълващи услуги за споделено пътуване като Lyft и Uber, биха могли да направят по-предпочитана възможността хората да бъдат возени от роботи, като това ще е и по-евтино, отколкото изкарването на книжка. Тази тенденция вече започва да се вижда на места като Бевърли Хилс, които подготвят собствени планове за обществен транспорт, включващи автономни коли.

И все пак на тракторите и автомобилите са им били нужни близо 50 години, за да заменят конете във фермите и системите за доставка в Северна Америка. Днес технологиите се развиват доста по-бързо, но навиците на хората може би не...

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:11 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 0
deant
преди 7 години
може и да стане ама ще е за пра-пра внуците ни. За да има 100% автономен транспорт трябва да се прекроят градовете из основи. Защо? В момента инфраструктурата е тотално неподходяща за такъв транспорт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 0
Ivel
преди 7 години
това са глупости
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 3
scott
преди 7 години
и застраховка и гориво, че и глобес!Криейейтъри на автономни коли: луди шефчета на некви технологични гиганти без лоби, само прават реклама.Врагове на автономните коли: държавата, индивида, богатите и бедните.Извод: автономната кола е мъртвородена, погребана и става само за дъвка балон, така, за раздуване на акциес....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 1
scott
преди 7 години
НЕ БИ ПЛАТИЛ ДЪНЪЦИТЕ, ЗАСТРАХОВКАТА ИГОВИРОТА НА АВТОМОБИЛА СИ. Се ено да се ожениш за некоя 70 годишна жена и тя да очаква да я уважаваш по 3 пъти на ден. А това означава: край на бизнесъ от гледзна точка на държавата.... искам си и притежание, и данъци,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 9
scott
преди 7 години
Тоа свет изперква с бързи темпове!"Автономната кола" е типичен умопъбъркващ продукт, който нема да се появи никога.....В НЕГО ИМА ЖЕЛЕЗНА АНТИЛОГИКА. АБСУРД 1: ше парвиме продукт по дизайн и желание на богатите. Да си се забавляват как си знаят дори по време на път. Ама тогава - за да го продадете, кат кажеш на електрониката: газ, 300, изпревари нещастника, мини на червено, изтикай таз гад от платното - ше требва да ти се подчинява БЕЗПРЕКОСЛОВНО. ЕЙ ТВА, ЕНА АВТОНОМНА КОЛА И СОФТВЕРА И НИКОГА НЕМА ДА НАПРЕВИ. СЛЕДСТВИЕ: НЕ МОЖ ДА СТАНЕ МОДА И ШИК ПРИ БОГАТИТЕ.А ПРИ БЕДНИТЕ? АБСУРД2: те ше ти чакат чинно и щи играат белот, ама НИКОГА,НИКОГА,НИКОГА НЕМА ДА УВАЖАВАТ ВЕЩ, КОЯТО НЕ Е НА УВАЖЕНИЕ И ПРИ БОГАТИТЕ.....И ДА, ЩО ДА ДАВАТ 500 ХИЛКИ ЗА АВТОНОМНА ДЖАДЖА, КОГАТО ЗА 5 СИ КАРАТ БЕНДЗИНА?АБСУРД 3: Държавата ше срине сека мечта на секи производител за "автономна кола" Що ли? Щот бацета, кет нема УДОВОЛСТВИЕТО, ТРЪПКАТА И АДРЕНАЛИНА ОТ БЕЗРАСЪДНОТО ШОФИРАНЕ НЕТО ЕДИН ЧОВЕШКИ ИНДИВИД
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 0
khao
преди 7 години
оптимистична прогноза, то и коне вече не е използват за транспорт, ама пак можеш да идеш и да пояздиш ако ти е мерак ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още